София. Основното предизвикателство на образователната система е да насочи повече деца към тези специалности, които са най-важни за пазара на труда. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на изслушване в Народното събрание относно политиките на министерството за подобряване на връзката между образованието и пазара на труда, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
„Образованието е държавната функция, чиито ефекти са най-дългосрочни относно развитието на всички обществени системи. Връзката с пазара на труда е една от основните теми в образованието и има множество дебати за това. Общото предизвикателство е динамиката на времето – днес то е по-бързо от вчера, а утре ще бъде по-бързо от днес. Голяма част от професиите, които ги има днес, утре няма да са на лице“, заяви Вълчев и посочи, че затова всяко дете трябва да придобие ключови компетентности.
„Другото предизвикателство за България е демографското. През следващите десетилетия младите хора, които ще постъпват на пазара на труда, ще бъдат едва 2/3 от тези в пенсионна възраст. Това означава липса на кадри за всички позиции. Образователната институция не може да реши този недостиг, но може да постигне крайната цел нито едно дете да не отпадне от образователната система. Второто, което трябва да направи образованието ,е да осигури съответствие на знанията и уменията с нуждите на пазара на труда. Затова направихме 2800 типове програми по отделните дисциплини, като беше въведен и т.нар. компетентностен подход – в тези програми да са вложени и меки умения, които предполагат свързването на различни умения“, обясни образователният министър.
Вълчев посочи, че пазарът на труда и пазарът на образование са два различни пазара и те имат различна логика и различни нужди. „И със системите на политиката трябва да се опитаме да ги свържем – да преструктурираме приема, да предлагаме допълнителни и по-високи стипендии във висшето образование и т.н. Но основното предизвикателство си остава да променим нагласите на децата и на техните родители и да насочим повече ученици към тези специалности и профили, които считаме, че са най-важни за пазара на труда – професионалните профили, педагогическите профили, математическите профили и др.“, заяви той.
Цветилена СИМЕОНОВА