„Когато говорим за прогнозиран период от 5 или 10 години можем по-лесно да стъпим на динамиката в промените на търсене на различни професии. По-трудно е да прогнозираме в период над 15 години, но едно е сигурно – светът ще преживее много мащабни дигитални трансформации. Това означава, че по-голяма част от професиите ще изискват дълбоки дигитални умения – умения за взаимодействие с машини, базирани на изкуствен интелект“, заяви министър Вълчев и посочи, че затова не трябва да има колебания, че трябва да се инвестира в разширяване на базата от софтуерни специалисти.
„Това, което правим днес, е въвеждане на предмета Компютърно моделиране в трети клас – това означава първоначални умения за работа с алгоритми, свързване на процеси и т.н. Увеличаваме и приема в профилите, свързани с IT. Стартирахме програмата и за започване на IT кариера – тя обхваща ученици от други професионални направления“, обясни образователният министър.
Вълчев коментира, че добрата новината е, че информационните технологии са секторът, който в най-голяма степен успява да задържи младите хора най-вече заради по-високите заплати. „Тоест, минимален брой ученици са напуснали това направление, както и минимален брой хора, работещи в този сектор, са напуснали страната. Имахме разговор с математическите и природо-математическите гимназии – те също се открият паралелки в областта на информационните технологии. Насърчаваме и дейности по интереси в областта на информационните технологии и дигиталната креативност. Скоро ще стартира и програма за финансиране на дигитална креативност от първи клас. Ще инвестираме и в обучители по IT“, обясни той.
Цветилена СИМЕОНОВА