Велико Търново. Резултатите от международните оценявания показват, че българските учениците имат добра базова грамотност. Проваляме се в по-голяма степен при функционалната грамотност. Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев, обяснявайки ниската грамотност сред българските ученици, предаде репортер на Радио „Фокус“ – Велико Търново. По думите му образователната системата е настроена да дава знания, но в по-малка степен кара учениците да ги свързват и анализират и да придобиват ключови компетентности. „Имаме проблем в последните десетилетия с няколко неща. На първо място е увеличения брой на учениците от проблемни семейства, от семейства с липса на отношение към образованието и родители с ниско образование. На второ място съществуващото понижение на мотивацията. Във всички случаи повишаването на възнагражденията ще повиши мотивацията на преподавателите. Целта ни е да направим така, че по-мотивирани млади хора, с по-добри резултати от изходно гимназиалното образование да предпочитат учителската професия. Това е предпоставка за по-добра грамотност“, допълни Красимир Вълчев. Той посочи, че преди в системата на висшето образование са приемани едва 30% от завършващите. „Ако в момента приемаме първите 30%, може би няма да го имаме това усещане. Преди 3 години приемът достигна крайната си форма от до 80%“, допълни министърът. Надежда КРЪСТЕВА