Варна. 60% от финансираните със средства от държавния бюджет дейности по интереси в училищата тази година са в областта на така наречените STEM науки - математика, техника и природни науки. Това коментира при посещението си в Регионалното управление на образованието във Варна министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде репортер на Радио „Фокус“ – Варна. Министър Вълчев отчете резултата като много добър и добави, че предварително Министерството е очаквало около 40% от заделените 25 млн. лева от държавната субсидия за допълнителна подготовка да бъдат похарчени за такива дейности. „Най-трудно провокираме интереса на децата за учене точно в тези области, които са и по-трудни за обучение, а в тях има най-голям очакван бъдещ недостиг. Същевременно професиите, свързани със засилено изучаване на математика са с най-голям ръст на доходите. Опитваме се преструктурираме приема и в системата на професионалното и висшето образование“, обясни още министър Вълчев. Той припомни, че допреди три години се е финансирало изцяло търсенето на висше образование от страна на студентите, но това е довело до много висок ръст на обучението в някои специалности и нисък в други. „Избуя търсенето в социални, стопански и правни науки, а по-голямата част от това търсене е нерационално. Това, което ние се опитваме да направим, е да вържем търсенето на образованието с предлагането на пазара на труда. Инструментът, с който го правим, е приемът и затова го преструктурирахме“, добави образователният министър. Той каза още, че допълнителни стимули за подобни специалности с най-голям очакван бъдещ недостиг, има и в системата на професионалното образование.
Според него в следващите до 20 години, във всички сектори и почти всички професионални групи ще има недостиг на кадри, но той ще бъде най-остър в някои сфери. Красимир Вълчев допълни, че в сектора на математика, технически и природни науки след 10 години предстои да се пенсионират два пъти повече хора, отколкото в момента учат. Голяма част от тях са в сектори, които генерират висока добавена стойност като електроника, електротехника и мехатроника и износа.
Диана СТОЕВА