София. От понеделник гражданите ще могат да се възползват електронно от всички услуги по Закона за туризма. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова по време на брифинг в Министерство на туризма за изцяло новия тип електронни административни услуги, които въвежда Министерството, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Министърът поясни, че системата ще е достъпна 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата считано от понеделник. „Когато в събота и неделя е имало подадени заявления автоматично от понеделник колегите започват тяхното обработване. Няма нужда да се спазва работно време и от бизнеса, и от гражданите“, каза Ангелкова. Тя уточни, че гражданите ще могат да се възползват електронно от всички услуги по Закона за туризма, без изключение за нито един от 26-те режима по закона. „По всички услуги се ползват електронните услуги на Министерство на туризма, които разбира се, могат да бъдат квалифицирани както електронни, така и мобилни, защото ще бъдат достъпни както за смарт телефони, за таблети, айпади, компютри“, обясни още министърът.
Министърът уточни, че цялата система струва 120 хил. лв. без ДДС, в което е включена изработката на софтуера, поддържането на всички услуги. Министър Ангелкова каза, че системата ще бъде поддържана една година безплатно,а след изтичането на този срок услугата ще струва 2 лв. на месец. „Смятам, че наистина са изключително малко на фона на това, което се спестява и разходите, които се генерират, ако трябва човек от провинцията да посети Министерството дори да е в София за самото паркиране“, обясни Ангелкова и коментира, че услугата е изключително достъпна за всеки, който иска да я ползва.
На въпрос колко човека биха се възползвали от услугите и към момента, колко го правят на хартия, Ангелкова отговори, че годишно получават около 1400-1500 заявления общо за всички услуги в Министерство на туризма.Тя добави, че след старта на системата ще се направи анализ и тогава ще може да се каже конкретна цифра за проявения интерес към новата услуга. „Ние сме първите, които въвеждаме тези услуги и се надяваме, че по-голяма група от заинтересовани ще се възползват от тях“, допълни още Ангелкова. „Знаете, че приоритетът на правителството са електронните услуги, както се обсъжда на ниво ЕС, ЕК и мобилните услуги. Ползването на смарт телефони и смарт устройства е неразделна част особено за хората, които са в трудоспособна възраст“, допълни министърът на туризма.
След България такава възможност за общуване с администрацията ще предоставя и Министерството на дигитализацията на Австрия, ЕК също планират подобни електронни услуги.
Проф. д-р Георги Димитров от Evrotrust допълни, че след като се подават годишно 1500 заявления в Министерство на туризма, времето, което човек трябва да загуби, идвайки в министерството за подаване на регистрация, за един човек е средно три часа или над 3500 часа загубено време. „Това време умножено по минималната работна ставка на час, ще видите за какъв ефект говорим“, допълни проф. Димитров.
„До края на 2018 г. ще бъде покрит целия ЕС. От началото на годината, предполагаме до март, ще имаме възможност гражданите на всички държави в света да общуват с министерството“, обясни проф. Димитров.