Диалогът на лидерите бе посветен на добрите практики за максимално привличане на инвестиции към туристическите дестинации чрез подобряване на бизнес средата, така че да се осигури дългосрочен устойчив растеж и конкурентоспособност на сектора.
В изказването си министър Ангелкова обърна внимание, че през последните няколко години българският туризъм отбелязва значително нарастване на туристическите посещения и постъпленията от тях. През 2018 г. в страната са отчетени близо 9.3 млн. визити на чуждестранни туристи, като за последните 4 години е отбелязан 31% ръст на такива посещения, а приходите от тях са се увеличили с 34%.
"В българската туристическа индустрия работят над 26 хил. фирми. Секторът заедно със сродните му индустрии генерира 11.7% от БВП на страната и беше издигнат от правителството в национален приоритет", посочи министър Ангелкова. Тя подчерта, че още от създаването си като самостоятелна институция в края на 2014 г. Министерството на туризма насърчава привличането на инвестиции за устойчиво и балансирано развитие на отрасъла на национално, регионално и местно ниво.
В това отношение България има ред конкурентни предимства - най-благоприятен данъчен режим в Европа. Ставката на корпоративния данък е 10% - най-ниската в ЕС. Данъкът върху доходите на физическите лица е фиксиран на 10%. "На промишлеността в области с висока безработица данъчната ставка е 0%, а за големите инвестиции са въведени законови насърчения. Работната сила е добре образована, високо квалифицирана, като съставлява над 62 на сто от населението", каза още тя.
"България има стратегическо географско положение, осигуряващо директен достъп до основни туристически пазари по Черно и Средиземно море", посочи още министър Ангелкова и акцентира, че природните и климатичните условия, заедно с богатото културно-историческо наследство на страната са предпоставка за голямо разнообразие на туристическите услуги през четирите сезона на годината. Тя изтъкна също, че България предлага най-доброто съотношение цена-качество, предлагайки висококачествени туристически продукти на разумна стойност за различни целеви групи, и това е сред силните конкурентни предимства на дестинацията.
"Най-развитите туристически подсектори в България са морският, рекреационният и планинският туризъм, генериращи 95% от приходите от туристическата ни индустрия. Страната предлага отлични възможности и за културно-исторически туризъм със своите над 40 хил. разкрити артефакта", съобщи министър Ангелкова. Тя допълни, че СПА и балнеотуризмът също имат огромни възможности за развитие в бъдеще. България се нарежда на второ място в Европа по природни минерални ресурси, с около 1600 извора на минерални води.
"Министерството на туризма е готово да съдейства за привличане на повече инвеститори в тези направления, както и в предлагането на винен/гурме, конгресен туризъм и др., за да засили напредъка в регионите. Насърчаването на този бизнес интерес е сред основните приоритети през настоящата година. Предприехме първите стъпки за надграждане на специализирана карта на инвестиционните проекти в туризма, която създадохме", поясни министър Ангелкова. Инициативата визира разнообразни възможности за стартиране на бизнес в един от най-печелившите и устойчиви сектори на нашата икономика. Подготвяме второ издание на картата и нейна дигитална версия. Министерството планира и инвестиционни турове в страната, за да осигури повече информация за българските и чуждестранните предприемачи, стана ясно от изявлението на министъра пред форума.
Тя посочи още, че едно от събитията в тази посока е международната конференция за устойчиво привличане на инвестиции в туризма, която ще се проведе в края на месец май 2019 г. в Слънчев бряг. Целта на форума е да повиши осведомеността за инвестиционния потенциал в страната и региона на Югоизточна Европа, а също да обсъди обща визия за справяне с предизвикателства в тази сфера. Министър Ангелкова отправи покана към присъстващите да участват в предстоящото събитие и да се запознаят с разнообразните възможности на България като дестинация.