София. Предстои доизграждането на техническата инфраструктура на тол системата, а следващата седмица ще можем да представим и тарифите. Това каза министърът на регионалното развитие Петя Аврамова в отговор на въпрос на председателя на Комисията по регионална политика и депутат от „Обединени патриоти“ Искрен Веселинов във връзка с тол системата, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Предстои Световната банка да ни представи окончателния доклад, с който да ни представи тарифите за таксуване на тежкотоварния трафик, както и обхватът на мрежата, която ще бъде. Следващата седмица планираме да направим съвместно с Министерство на финансите, на транспорта, АПИ и представители на Световната банка срещи с всички браншови организации, които ще бъдат засегнати от новата система на таксуване“, обясни Аврамова. Тя поясни, че техническата инфраструктура включва изграждане на 100 нови стационарни контролни точки и надграждане на първите 100 съществуващи контролни точки, както и на останалите 95 стационарни; конфигуриране на обхвата на елементите на пътната инфраструктура; извършване на тестове и взаимодействие с доставчиците на услуги; приемането на тол системата и въвеждането й в експлоатация. Министърът уточни, че всички тези дейности трябва да бъдат извършени до 16 август, когато е срокът за въвеждането на системата. Тя добави, че в АПИ се структурира изцяло нова дирекция. „Тази реформа в пътния сектор, свързана с промяната и начина на плащане на пътните такси и финансирането на пътния сектор е много важна за всички в България. Важна е за Агенция „Пътна инфраструктура“, която очаква повече средства, с които да може да ремонтира, рехабилитира и изгражда пътища. Искам да подчертая, че въвеждането на електронната винетка. тол таксата и електронното таксуване не е нещо, което може да бъде пуснато за един ден“, посочи Аврамова. По думите й това е цялостен процес, който ще тече през 2019 г. „На 17 декември пуснахме закупуване на електронни винетки, а на 1 януари пуснахме и електронната система, с която да може да се следят закупените винетки. Стартира първата част от цялостната система – това е електронната винетка. На 2-3 януари действително имаше проблем със системата“, отчете министърът. Тя коментира, че става въпрос за сложна система с много компоненти. „Получи се проблем, който беше отстранен своевременно от фирмата, която изгражда системата“, допълни тя. Аврамова уточни, че единият проблем е бил технически, а големият проблем се е получил от липсата на терминали на ГКПП-ата. „Имаме 500 терминала за самотаксуване, които фирмата трябва да монтира на определените места. До 31 декември беше срокът да бъдат монтирани тези терминали на граничните пунктове“, обясни Аврамова и уточни, че това е неизпълнение от фирмата. Тя допълни, че се анализира кореспонденцията между АПИ и фирмата, за да се намери истината кой трябва да понесе отговорност. „Разбира се, ние отговорност понесохме. Колеги от Агенцията и от Министерството напуснаха своите места, но за нас е по-важно да продължим работата по изграждане на тази система“, допълни още Аврамова. „Винетната система в пълния й вид с електронно прилагане може да действа от 1 януари 2020 г., тъй като все още има валидни хартиени винетки. За да може да имаме електронно правоприлагане , винетките трябва да са изцяло електронни“, добави министърът.
Деница КИТАНОВА