София. Текстове от пакета „Мобилност“ 1 се доближават до националното законодателство на централноевропейски държави, срещу които е започната наказателна процедура. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на брифинг за пакета „Мобилност“, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
На въпрос как ще коментира думите на председателя на ЕП Антонио Таяни, че липсата на 2/3 одобрено досие води до големия пробив невъзможността на пакета „Мобилност“ 1 да бъде придвижен законодателно в Страсбург, министърът отговори: „Тази позиция той е изразявал два пъти в разговори с премиера Борисов, тази позиция е изразил пред мен, когато бях на среща с него, когато беше минало гласуването в транспортна комисия. Това е верният прочит. Знаете обаче, че в ЕП са представителите на основните политически семейства, освен по национален признак, там има и партиен подход. Към председателя Таяни има отправено категорично искане от страна на либералите и на социалистите за включване на пакета в дневния ред. Т.е. от гледна точка на конференцията на председателите – Председателския съвет, той не е могъл да откаже включването в предварителния дневен ред и подлагането на гласуването. Всички са наясно в това число и държавите и членовете на ЕП, които изключително много настояват този пакет във вида, в който е да види бял свят, че това е пакет, разделящ държавите в момента в Европа“, обясни още министърът.
„Важно е да се знае още нещо, когато Франция приема известния закон „Макрон“, ЕК започва наказателна процедура срещу Франция, по-късно тази наказателна процедура е за аналогично законодателство и към Германия. Интересно е как законодателството, което се предлага в областта на сухопътния транспорт, пакет за „Мобилност“ 1, се доближава до националното законодателство на Централноевропейски държави, срещу които е започната наказателна процедура, която е замразена“, посочи още министърът. По думите му това законодателство няма да реши нито социалните, нито икономическите права на работещите, а ще създаде предпоставки за принудителна бизнес миграция. „Това са опасностите, за които бизнесът предупреждава“, обясни още Желязков. Министърът обясни, че в първоначалното предложение на Европейската комисия няма изобщо предвидено връщане на превозното средство. „Такъв текст не съществува и по време на Българското председателство. Предвидено е връщането на водача на три седмици в инициалния пакет. По време на нашето председателство ние слагаме на масата компромисен текст да се връщаме на осем седмици“, посочи той.
По време на Австрийското председателство се въвежда като преговорна тактика връщането на превозното средство. Те слагат един доста тежък текст - на четири седмици и въвеждат понятието за кръстосани курсове, което пък удря точно в бизнес модела на периферните държави. По време на Съвета на министрите, когато беше гласуван общият подход декември месец миналата година, направиха театрален компромис с това да отпадне връщането на превозното средство и в общия подход на Австрийско председателство няма такъв текст“, посочи министърът и уточни, че са останали текстовете за кръстосаните операции. По думите му тези, които най-много настояват за пакета, също имат опасения. Според него, ако утре пакетът „Мобилност“ 1 не мине през пленарна зала, това ще бъде крахът му.
Деница КИТАНОВА