София. Не трябва да забравяме, че родителския контрол е 90% от гарантираната сигурност за правилното използване на играчката от детето. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ – Варна Мирослав Йотов, директор на Дирекция „Надзор на пазара“ в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). Дирекцията провежда тематични проверки през летните месеци под наслов „Безопасно лято – 2019“, като фокуса тази година за детските играчки, изстрелващи предмети и слънчевите очила. Мирослав Йотов посочи, че от особено значение е родителите да следят инструкциите за употреба на дадената играчка, тъй като в много от случаите те пренебрегват конкретни указания за безопасно ползване. Освен това родителите трябва да съобразят дали категорията на играчката е подходяща за съответната възраст на детето, като това е оказано върху етикета или опаковката на продукта. „Тоест ако детето е под 3 години трябва задължително да има текст, че играчката е предназначена за деца под 36 месеца, тъй като ако имаме забранителния знак – забранена за деца до 36 месеца, това означава, че играчката не е годна, съдържа малки части най-вероятно и те лесно могат да се отделят и да попаднат в така наречения „цилиндър“, който имитира устата на дете и то може да погълне т.е. тази малка част може да премине през гърлото, да попадне в трахеята и да причини задушаване или дори фатален изход“, посочи Мирослав Йотов. Той допълни, че основното, за което инспекторите на звеното ще следят при изстрелващите детски играчки, са остри или метални върхове на стрелите или изстрелващия предмет. Той допълни, че родителите трябва да следят и за името и адреса на производителя на продукта. „Те трябва да са трайно отбелязани върху етикета на продукта, тъй като това дава възможност да се стигне до отговорния икономически оператор, който е пуснал продукта на пазара и ако той е несъответстващ да предприеме съответните коригиращи действия и ако се налага да ги изтегли от пазара и да ги унищожи“, каза още експертът. По думите му, от особено значение е и присъствието на така наречената CE маркировка върху етикета. „Това е графичен знак, който показва, че продукта е преминал всички тестове за безопасност и отговаря на европейските норми, хармонизирани към директивата за играчки и това гарантира, че продуктът е преминал тези тестове и е покрил изискванията за безопасност“, заяви Мирослав Йотов. Главна дирекция „Надзор на пазара“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор е открила кампанията на 17 юни, като тя ще продължи две седмици. Инспектори на звеното са командировани в цялата страна. Осъществяват се и съвместни акции с Агенция „Митници“, посочи Мирослав Йотов.

Бояна АТАНАСОВА