Варна. При закупуване на слънчеви очила потребителите трябва да следят дали те са подходящи за шофиране. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ – Варна Мирослав Йотов, директор на Дирекция „Надзор на пазара“ в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). По думите на Йотов слънчевите очила от категория 4 имат изключително плътен филтър и покритие, който може да попречи на ясната визуализация на пътната обстановка от страна на шофьора и да доведе до пътнотранспортно произшествие. Мирослав Йотов посъветва потребителите да следят за CE маркировката на продукта, която гарантира неговата безопасност за употреба спрямо европейски стандарти. По думите му освен това те трябва да потърсят и надпис, обявяващ класа и категорията на очилата. „На трето място трябва да има инструкция как да се използват, за къде са предназначени да се използват дали не са забранени за шофиране и съответно как трябва да бъдат почиствани, за да се гарантира, че няма да има надраскване и няма да има увреждане на филтъра, който е върху очилата и стъклото. И не на последно място, наименование на производител и вносител, които задължително трябва да бъдат върху придружаващата инструкция, тъй като тя няма как да се поставя върху очилата“, посъветва Мирослав Йотов. Той съобщи, че по отношение на слънчевите очила през 2017 г. са констатирани 33% нередовни продукта в категорията слънчеви очила, като това число през 2018 г. е 17%. Той допълни, че тази година дирекцията отново взема проби от различните продукти и осъществява специални тестове. „През 2017 г., се оказа, че 50% от слънчевите очила, които сме изпитали, не съответстват и не покриват декларирания клас на защита на очилата. Което е свързано и с UV лъчението т.е. трябва да има добър филтър, който да спира ултравиолетовите лъчи“, каза още Мирослав Йотов.
При извънредни проверки през 2018 г., са инспектирани 552 различни марки и модели слънчеви очила. Установено е, че 512 модела очила съответстват на изискванията. За 40 модела са констатирани различни несъответствия, като в това число са 17 модела без маркировка за съответствие, 39 модела са без инструкция за употреба на български език. На нарушителите са съставени актове за установяване на административно нарушение. Издадени са заповеди за спиране разпространението на 17-те модела очила без СЕ маркировка.
Бояна АТАНАСОВА