„Децата отиват на училище без особен интерес, материалът е поднесен по сух начин, учи се не това, което е интересно, а което е задължително. И всъщност те донякъде са открили отговора на въпроса. Смятат, че във формалното обучение, в чиято формула е заложена проекцията на държавата, учениците се подготвят по проект на държавата, обучава децата да бъдат каквито иска да са те. Всъщност в това е и основното противоречие. В нашето обучение са заложени проекциите на държавата отпреди много години. Тези проекции не са сменени, а всъщност светът върви напред. Днешните млади хора не искат семейство, две деца, тих и спокоен живот. Нещо, което е било характерно за епохата на социализма. Те искат да пътуват повече, да имат повече опит. Искат да срещат хора от други култури и страни. Не искат да създават много често трайни връзки, семейства в стандартния смисъл на думата. Предпочитат съвместното съжителство, предпочитат първо да напреднат в кариерата и едва тогава да създадат семейство. От това произлизат и по-голяма част от проблемите“, каза Надежда Иванова. Тя допълни, че на Запад все повече се търсят и прилагат неформални форми на обучение, залага се на интереса на учениците, за да научат повече и нещо по-различно. Участниците в обучението са направили много ролеви игри, разработени са зададени предварително проекти, посетили са красиви музеи и са видели как се представят артефактите и се популяризират сред децата в Гърция. Оказва се, че културното наследство в съседни страни и региони има общи черти, отбеляза специалистът. Повече от 15 години РИМ – Добрич се опитва да намери нови и съвременни форми, които да „извадят“ образа му от познатия от миналото облик на мрачно, застинало място, където нищо не се пипа и времето е спряло. Идеята е да се върне публиката и да се възпита нова. В нашето съвремие на Запад вече се прилагат нови форми на досег с музеите, като публиката се въвлича в случващото се, чрез дейности и съпреживяване. Специалистите са разсъждавали и върху темата за мярката във всичко това, за да не се окаже музеят място с привкус на „Дисниленд“. Предстоят нови обучения в страните партньори, издаването на неформален учебник и мобилно приложение за популяризиране и опознаване на културното наследство, както и други неща, които музейните специалисти в Добрич ще представят по-нататък.
Жулиета НИКОЛОВА