София. Новата национална програма „Иновации в действие“ предава посланието, че познанието и преподаването вече не може да бъде формален процес, а трябва да достигне компетентностен подход. Това каза за образователното предаване „Всички в час“ на Радио „Фокус“ Наталия Михалевска, директор на дирекция „Образование на българите зад граница и училищната мрежа“ към МОН. Tя обясни, че 290 са иновативните училища у нас, а 150 други са в списъка за оценяване. „Голяма част от тези училища подават заявления за разширяване на иновациите, за да ги прилагат и в други класове и випуски, които вече са пробвали и имат резултати или да правят допълнителни иновации. Очаквам около 300 иновативни учебни заведения да се включат в програмата „Иновации в действие“ и още толкова неиновативни. 1,5 млн. е бюджетът, от който 90% са за осигуряването на логистиката, образователните продукти, информираността и публичността“, поясни тя. Наталия Михалевска каза още, че програмата „Иновации в действие“ създава условия и подкрепа за развитие на култура за иновации и прилагането им във всички сфери на училищния живот. „Програмата започва с електронна платформа, на която училищата могат да открият съдържанията на иновациите, които в момента се правят в тези 290 учебни заведения и да намерят сходни такива, за да осъществят пряк обмен на място. Ще се подпомага мобилността на 8 учители и ученици за участие в иновациите“, каза тя, като уточни, че става въпрос за пряка демонстрация приложение в училищния живот, възможности и подкрепа за общи продукти, а не само за посещение. Според Наталия Михалевска желанието училищата да правят иновации е свързан с отговора на образователната система на предизвикателствата на времето. „Това е стремежът на директорите и учителите да направят знанието по-достъпно, по-трайно, приложимо и функционално, да подготви учениците за бъдещето“, добави тя. По думите й българското училище става все по-подготвено да приеме иновациите, но е нужно обучение на учителите. Тя изрази надежда чрез новата програма да се предаде посланието, че познанието и преподаването не може вече да бъде формален процес, а трябва да достигне компетентностен подход, съчетаващ знания, навици и умения. В противен случай децата няма да бъдат функционално грамотни, добави директорът на дирекция „Образование на българите зад граница и училищната мрежа“ към МОН.
Милослава АНГЕЛОВА