София. В българското образование има жажда за иновации. Това каза за дневния блок на Радио „Фокус“ Наталия Митева, програмен директор във Фондация „Америка за България“ и член на комисията по иновации в Министерство на образованието и науката (МОН). Тя обясни, че всяко училище изготвя проект за иновации спрямо нуждите на учениците си и именно по този критерий се извършва отсяването на кандидатстващите по проекта образователни институти. Програмата за модернизация в образованието у нас е инструмент за насърчаване училищата да направят нещо по-различно в ежедневната си работа, уточни Наталия Митева. Тя добави, че предстои да бъде установено какво още може да се направи, така че българските училища да бъдат провокирани към модернизация и нови методи в обучението. Митева каза още, че предстои провеждането на първия по рода си Национален форум за иновации в образованието, организиран от МОН. „Как да съчетаем традиции, технологии и иновации е един от основните въпроси, които ще бъдат зададени на форума на 3-ти декември. Иновацията взема предвид как функционира животът в момента, как работи мозъкът и кога е най-ефективен, как хората възприемат информация", каза тя и се позова на данни, че преди 8.00 часа най-малките ученици не са възприемчиви. "Съвсем правилна е тенденцията на МОН до 2021 година да се премине към едносменен режим, тъй като ранното започване или много късното приключване на учебния процес пречи на продуктивността“, коментира Наталия Митева. Тя уточни, че други въпроси за дискусия на форума ще бъдат какво е научено за тези 2 години, през които статутът „иновативно училище“ е закрепен в нормативната уредба и училища кандидатстват по програмата; къде работи такъв тип модернизация и къде е необходимо нещо различно; и по какъв начин ще се продължи напред в подкрепа на МОН и училищата. Според нея смисълът на тази инициатива е да се разработят и документират успешните модели на преподаване, за да могат след това да бъдат разпространени.