София. След първото за годината правителствено заседание премиерът Бойко Борисов обяви, че преминаването по Северната скоростна тангента в София ще става без винетка, както досега. Разговори за това ще има ли винетка за пътния участък се водеха между Столична община и АПИ. „Както Южната дъга е в рамките на София, така и Северната тангента е в рамките на града, разпоредил съм винетната система да се отчита, както досега", заяви Борисов. Според него смисълът на това да се прави Южна дъга или Северна тангента винаги е бил те да са в услуга на гражданите- да пътуват по-бързо, по-безопасно, по-лесно ин да имат възможност за по-високи доходи. Премиерът призова кметовете да полагат повече грижи за пътищата, ако искат те да са общински и да се ползват без винетки от гражданите. „Сега кметовете, за съжаление все от ГЕРБ, им е много лесно да казват: „Държавата“. Хубаво, държавата ги построи, плати ко-финансирането по европейските фондове, поддръжката сега пак държавата да я прави. Да де, ама държавата е на всички тези граждани. Така че като искате по 12 платна в градовете, ето подаряваме ви ги, поддържайте ги“, коментира Борисов. „Северната скоростна тангента ще бъде изключена от списъка на пътищата, за които е нужна винетка и благодаря на премиера Бойко Борисов, че прие аргументите ни“, заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя обърна внимание, че тангентата извежда голяма част от трафика, който преминава през центъра, и е изключително важна, както за намаляване на задръстванията, така и за подобряване на качеството на въздуха. „Хората, които живеят в София и се движат само в рамките на общината, е логично да я ползват за своите градски пътувания без винетка, защото те не я ползват като част от Републиканската пътна мрежа“, посочи Фандъкова.
По-рано през деня председателят на УС на АПИ инж. Светослав Глосов коментира, че отсечката е транзитен път, част от бъдещата АМ „Европа“, и агенцията ще настоява тя да бъде платена. Той обърна внимание, че при купуване на годишна винетка ползването на цялата републиканската пътна мрежа струва за шофьор на лек автомобил 26 стотинки на ден, а за отиване и връщане по Северната скоростна тангента, което е около 32 км, са необходими около 8-10 лв. за гориво в двете посоки. Председателят на УС на АПИ подчерта, че за жителите на София в крайните райони има алтернативни общински пътища, които са безплатни и те също може да се ползват. Дончо Барбалов, зам.-кмет на София, отбеляза, че Северната тангента се използва от стотици хиляди столичани и трябва да се намери законово решение на казуса.
По-късно от АПИ съобщиха, че до 25 януари работна комисия ще търси законови решения за Северната скоростна тангента. В комисията ще участват експерти от пътната агенция и Столична община. „Целта е да не се намаляват приходите на агенцията от пътни такси, основно тол за превозните средства над 3,5 тона, които ще се събират от 16 август, тъй като те са необходими за изграждането и поддържането на инфраструктурата“, заяви инж. Глосов. Заместник-кметът на София Дончо Барбалов каза, че има още много да се работи на експертно ниво, защото трябва да намери законово решение, съобразено с очакванията на столичани, което да осигури финансов ресурс за развитието и поддържането на транспортната инфраструктура. Той подчерта, че предстои да се обсъди дали Столична община ще има възможност да поддържа Северната скоростна тангента, тъй като в момента 16-километровият участък се поддържа от АПИ.