Загреб. Хърватия не само е регистрирала най-голям принос на туризма към БВП на страната, сред 17 сравнявани страни, но е и единствената с над 10%.
Разходите, напраени от туристи в Хърватия, са надхвърлили 10 милиарда евро, което е 10,4 милиарда евро, и успоредно с това се е увеличил делът на туризма в БВП на Хърватия.
Данните са публикувани от Сателитните сметки за туризъм на Хърватия за 2016 г. Те бяха представени от министъра на туризма Гари Капели, директора на Държавната статистическа служба Марко Кристоф, директора на Института по туризъм Дамир Крешич и от ръководителя на проекта по проучване на сателитния туристически туризъм в Института по туризъм Невен Ивадич.
Според тази методология най-печелившите са доходите от туризъм, както и връзката между туризма и други отрасли на икономиката.
През 2014 г. за последен път е правен анализ по този начин, когато са направени сателитни сметки за хърватския туризъм, разходите за него възлизат на 8,58 милиарда евро, а според Стратегията за развитие на туризма през следващата година, която е ключова, трябва да стигнат до 14 милиарда евро.
Според представения анализ вътрешното потребление на туризма (чуждестранен и местен) достигна 10.4 млрд. евро през 2016 г., а установеното ниво на потребление води до създаване на вътрешна допълнителна стойност, която прави 10.9% от брутната добавена стойност на туризма и 11.4% от БВП на туризма от общия БВП на хърватската икономика. На базата на модела „вход - изход“ беше установено, че туризмът директно и индиректно генерира тези 16.9% от брутната добавена стойност на Хърватия.
В хърватската общественост често се съобщава факта, че хърватският туризъм генерира над 20% от брутния вътрешен продукт, но това е показател, който всъщност говори за съотношението на туристическите разходи и БВП, а не доколко директно се насърчава създаването на добавена стойност, предава Радио „Фокус“ в рубриката „Балкански туристически часовник“.
„В този смисъл е съвсем ясно, че докато туризмът е един от основните двигатели на икономическата активност в Хърватия като отражение на специфичната зависимост на Хърватия от туризма, такова силно въздействие върху икономиката все още не предизвиква „тревога“, коментира министърът, като посочи, че туризмът е двигателят на икономиката в Хърватия, но също така и в много страни в Европа и света, което най-добре се вижда от факта, че секторът представлява 10% от световния БВП.
„С този проект искахме да получим по-широка картина на въздействието и значението на туризма за цялата хърватска икономика и всички сектори, с които е свързан той. През 2016 г. външният и вътрешният туризъм достигнаха 10,4 млрд. евро, т.е. туризмът възлиза на 11,4% от БВП в общия БВП на хърватската икономика, което ясно показва значението му. Тези резултати са в съответствие с предишните ни оценки и ние ще насочим всички наши настоящи и бъдещи дейности, за да постигнем поставената ни цел, или да постигнем над 14 милиарда евро приходи от туризъм до 2020 г.“, добави Капели.
Според предположенията Хърватия има най-голям принос на туризма към БВП от 17 страни, с които се прави сравнението, и единствената, надвишаващ 10%. Приносът на туризма към италианския БВП например е 6%, испанския – 6,6%, австрийския - около 3%, и португалския възлиза на по-малко от 7%.