София. Парламентът създаде Обществен консултативен съвет по въвеждане на електронната система за таксуване на база време и изминато разстояние. Депутатите ангажираха регионалния министър Петя Аврамова да дава информация за напредъка на тол системата. Съветът бе създаден по идея на ГЕРБ, в рамките на разискванията с министъра за системата за електронни винетки. Дебатите по темата бяха инициирани от БСП на 8 февруари с подписите на 59 народни представители от групата, с което бе изпълнено изискването да са се подписали поне 1/5 от членовете. В пленарна зала бяха отхвърлени предложенията на БСП, част от проекторешението за разискването. От опозицията предлагаха да се създаде Временна парламентарна комисия, която да направи пълен преглед на възлагането, изпълнението на обществената поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа. Предложението за създаване на комисията бе отхвърлено с аргумента, че няма нужда от подобна комисия. Депутатът Тома Биков от ГЕРБ обърна внимание, че управляващите много пъти са подкрепяли исканията на БСП за анкетни комисии. „Очаквахме помощ от вас, а не да превръщате технически проблем в политически“, се обърна той към БСП. „Повече винетки са продадени, отколкото миналата година, което означава, че системата работи. 200 човека са имали проблем от 200 000“, коментира Биков. От ГЕРБ изтъкнаха, че опозицията е успяла от чисто технически проблеми да изгради политически тайфуни около системата за електронните винетки. От БСП отчетоха, че пороците на системата за електронните винетки са заложени още при самото възлагане на поръчката. Заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски посочи, че управляващите не се интересуват от проблемите на гражданите на пътя и искат Обществен съвет. „Изнудвана ли е фирмата изпълнител да наема подизпълнител? Да, защото от АПИ са ги изнудвали, не от медиите. Имало ли е в поръчката намалени дейности? Имало ли е или не е имало. Имало ли е 200 метра оптичен кабел, който след това не е бил необходим? Имало ли е заповед от АПИ една седмица преди 31 декември да спре монтажът на тол апаратите, които направиха този хаос, който и вие оценихте в началото на годината?“, попита той. „Пак няма отговор. По тази причина искаме комисия, която не да разследва, а да види всички обстоятелства по обявяването на поръчката“, аргументира се Свиленски и обърна внимание, че тази поръчка и била спирана 5 пъти. „Това е в интерес на всички български граждани, включително и на вас“, подчерта зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова благодари на БСП за инициираните разисквания и отчете, че са станали част от информационната кампания, от която имат нужда българите. Тя се обърна към опозицията и ги призова, ако разполагат с информация за изнудване за системата за електронните винетки, да сезират контролните органи. Министърът подчерта, че пътният сектор ще стане първият, който ще се самоиздържа и ефектът ще бъде усетен от хората с качеството на пътищата в България. Аврамова изтъкна, че такава реформа няма нужда от конфронтации, а от общи усилия. „Електронното таксуване, както вече беше отбелязано от вас, е най-голямата и съществена реформа в ресора на МРРБ през последните години. Тя не е просто да поставим камери на пътя, а чрез нея изцяло се подменя досега съществуващият модел на хартиените винетки за време и за леки автомобили и за тежкотоварни автомобили на база изминато разстояние. С реформата ще осигурим реално заплащане за използването на пътищата при това без да се натоварва бюджета на гражданите“, обяви министърът. По думите ѝ без значение от коя партия са събрани около 1 млрд. лв. годишно, те ще бъдат изразходени само и единствено за рехабилитацията на пътищата. Тя отчете, че в момента от 20 хил. км републиканска пътна мрежа, 8 хил. км са за ремонт.
Деница КИТАНОВА