„Именно затова, като омбудсман на Р България, аз и моят екип ще предложим промени, които да осигурят баланс между икономически силните страни и между потребителите. Заедно с екип от експерти - магистрати и адвокати, сме подготвили проект за изпълнение в Гражданския процесуален кодекс. Силен тласък, на това наше усилие дава и ЕК. От 2015 година България е в наказателна процедура пред ЕК, със своето изявление от края на месец януари комисията даде двумесечен срок на българската държава да предприеме съответните действия и да отговори адекватно на забележките на ЕК, за това, че българското законодателство е в нарушение на изискванията на директивата за правните търговски клаузи“, заяви Мая Манолова.
По думите ѝ законопроектът, който е изготвен от екипа ѝ, отговаря изцяло на всички настоявания и предупреждения на ЕК. „Ние предлагаме няколко кръга от промени, като първият е свързан с осигуряването на възможност на съдилищата служебно да следят за неравноправни търговски клаузи, като това кореспондира включително със задължения на банките по чл. 417, представяйки извлечения от сметки да приложат и договор с длъжника, а също така и всички относими към този договор документи, включително общите условия на банката“, каза омбудсманът. Тя обясни, че това дава възможност на съда да прецени наличието на неравноправни търговски клаузи. „Това е първото ниво на защита срещу такива клаузи. Ние предлагаме още три нива на защита срещу неравноправни търговски клаузи. Това са 4 равнища на защита с възражение от длъжника, с атакуване на заповедта за незабавно изпълнение или по всяко време в исковото производство“, коментира Манолова.
„Вторият кръг от проблеми е свързан с възможността на длъжника да спре принудителното изпълнение, в които има неравноправни търговски клаузи или в случаите, в които смята, че дългът е некоректен или пък не дължи, във всички тези случаи на възражение във всички хипотези на чл. 417, ще се спира принудителното изпълнение. Изключение предлагаме единствено и само да бъде направено за държавата и общините в техните взаимоотношения с граждани. Също така по т. 8, в случаите, в които става въпрос за задължения на работодател към неговите работници. Тук той напълно би могъл да се възползва от предвидения текст с писмени доказателства, че е платил да спре принудителното изпълнение. Третият кръг от предложенията за промени, които се отнасят до чл. 415- това е хипотезата за неоткриване на длъжника на посочения адрес и призоваването му чрез залепване на съобщение. Именно за това бяха мерки срещу възможността гражданинът да бъде осъден без да бъде информиран за това. В практиката се оказа, че във всички случаи, в които длъжникът не е намерен, със завеждането на исково производство и осигуряването на особен представител, защото има случаи, в които длъжникът е платил, но особеният представител не разполага с информация за това, претенцията се превходира с излизането на осъдително решение и длъжникът е в хипотеза да плаща два пъти“, коментира още тя.
По думите ѝ именно за това тяхното предложение е една възможност за длъжника, в момент от изпълнението, когато той наистина узнае за претенцията по отношение на него, да може с възражение да спре производството.
Ирина ИВАНОВА