София. Реформата във ВиК сектора се свежда до повишаването на цената на водата за потребителите. Това каза омбудсманът на България Мая Манолова в предаването „Плюс-Минус. Коментарът след новините” по Нова телевизия. В понеделник тя депозира жалба в Конституционния съд срещу текстовете за формирането на единна цена на водата от Закона за ВиК услугите. По думите ѝ не съществуват законови текстове, които да обвързват цената на водата с качеството на услугата.
„Хората не разбират какви са ползите от повишаването на цената на водата, тъй като няма никакво подобрение по отношение на качеството на услугата, на водата, не е обвързано с направените инвестиции, течовете също не намаляват”, каза омбудсманът.
По думите ѝ цената на питейната вода в рамките на 5-годишен период се повишава единствено и само съобразно инфлацията. Според Манолова това е единственият показател, който отчита КЕВР и естествено следи да не се повишат нивата на социалната поносимост.
Омбудсманът посочи, че течовете във водопреносната система продължават да са 62%, не се повишава събираемостта, не се подобрява качеството.
„За 2017 година, в резултат на направените инвестиции, е обновена само 0,5% от водопреносната мрежа, което означава, че въпреки повишаването на цената на водата, ще са необходими 200 години, за да обновим цялата система”, каза Мая Манолова.