София. Окръжната прокуратура в София привлече като обвиняеми бившите шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов и Светослав Глосов и още петима души по повод тежката катастрофа на автобус край Своге през август 2018 г. При инцидента загинаха 20 души, а 8 бяха ранени. Сред обвинените са изпълнителният директор на фирмата, спечелила обществената поръчка за ремонт на участъка – „Трейс Груп Холд” АД, един от техническите ръководители във фирмата, началникът на асфалтовата база, един от строителните инженери и директорът на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции“ в пътната агенция. Така заедно с повдигнатото непосредствено след инцидента обвинение на шофьора на автобуса Григор Григоров обвинените за тежкия инцидент стават осем. Светослав Глосов и Дончо Атанасов са с мерки за неотклонение „парична гаранция“ в размер на 10 000 лева, шефът на „Трейс“ е с гаранция от 15 000 лева, а останалите обвиняеми - с гаранции от по 2 000 лева. От прокуратурата съобщиха, че катастрофата се разследва в три направления - действията на водача на автобуса, задълженията на транспортната фирма превозвач и състоянието на пътя. Установено е, че скоростта на автобуса към момента на навлизане в завоя е била около 53,5 км/час, а с тази скорост водачът не е имал техническа възможност при наличното състояние на мократа асфалтова настилка да премине през пътния участък на завоя без да навлезе в насрещното. „Такава техническа възможност водачът на автобуса би имал, ако бе спазил максимално допустимата скорост от 40 км/ч”, отбеляза на брифинг говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова. От събраните доказателства е установена и техническа причина за възникването на катастрофата – значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. Проверката на прокуратурата е установила, че за строежа на пътя е бил използван евтин варовик, а не трошен асфалт. „Считаме, че всички обвинени лица от фирмата умишлено са проявили безотговорно отношение към своите задължения и са си позволили да съставят документи с невярно съдържание, за да може да се позовават на тях в случай на проверка", заяви Арнаудова. По отношение на Дончо Атанасов и Светослав Глосов тя уточни, че и до двамата като шефове на АПИ многократно са подавани сигнали за лошото качество на пътя, но не са били предприети мерки. Трябвало е да усвоят и предоставената банкова гаранция в полза на АПИ от страна на строителя „Трейс - София“, която е в размер на около 2 млн. евро, но и това не се е случило. „Тези действия от страна на двамата членове на УС на АПИ са престъпления по служба. Целта им е била да не се причинят неблагоприятни финансови последствия за фирмата строител „Трейс“ и тя да усвои банковата гаранция“, подчерта Арнаудова. От „Трейс Груп Холд” заявиха в становище, че положените асфалтови смеси при рехабилитацията на пътя Мездра- Своге- Нови Искър отговарят на изискванията, а лаборатории са изследвали вложените материали. От дружеството обявиха, че са изпълнили качествено и в срок своите ангажименти в целия проект. Според „Трейс Груп Холд“ престижът и търговската им репутация са уронени, като са били включени в кампания с изцяло лишенo от професионализъм и експертност говорене. От дружеството обърнаха внимание, че е било констатирано несъответствие на проекта с реалното съществуващо положение, но вместо възложителят да го синхронизира, е препоръчал търсене на „решения в оперативен порядък”. От дружеството поясниха, че варовиковите скали са материал, който се използва за почти всички видове асфалт, което е регламентирано в стандартите. „Считаме, че непрофесионални изказвания, както и коментари за недопустимост на съдържание на „варовици”, води до налагане в публичното пространство на подвеждащи или неверни хипотези“, изтъкнаха те. От „Трейс Груп Холд” са категорични, че ще предприемат законови действия, за да защитят репутацията си. Разследването на тежкия инцидент край Своге продължава. Цветилена СИМЕОНОВА