София. За пореден ден в големите градове у нас е отчетено замърсяване на въздуха, показват данните на показателя „Air Quality Index“ на Европейската комисия. Най-мръсен е въздухът в София, където запрашаването е около 4 пъти над среднодневните норми от 50 µg/m3. Най-големи стойности са регистрирани в станциите в Надежда и Павлово. Следват още Горна Оряховица, Шумен, Пловдив и Велико Търново. Превишени среднодневните норми на фини прахови частици, но в по-малка степен, са отчетени още във Видин, Враца, Перник, Ловеч, Русе, Варна, Бургас, Хасково, Кърджали и Смолян.
Като мярка срещу замърсяването в столицата общината въведе т. нар. „зелен билет“, с който жителите и гостите на града могат да пътуват срещу 1 лев през целия ден в цялата мрежа на градския транспорт.
Разкрити бяха и временни буферни паркинги в най-дясната пътна лента по основни входни булеварди на столицата. Междувременно продължават и проверките на пунктове за вторични суровини, автокъщи, строителни обекти за нерегламентирано изгаряне на отпадъци, както и проверки за горене на отпадъци на открито в кварталите с най-много сигнали.
По препоръка на пулмолозите от Общината призовават хора с хронични респираторни и сърдечно-съдови заболявания да избягват продължителен престой навън, а директорите на училища и детски градини да не провеждат занятия на открито. Препоръчва се да се носи плътен шал при излизане навън. Шофьорите на МПС да не оставят автомобилите си с включен двигател, когато не са в движение.
Към 12.30 часа продадените зелени билети от пунктовете на градска мобилност, касите на метрото и от водачите на превозните средства са над 42 хиляди. За сравнение първият път, когато тази мярка беше въведена - на 28 януари 2018 г., са продадени малко над 23 хиляди билета за целия ден.
Председателят на Комисията по околна среда към Столичния общински съвет Лорита Радева заяви, че мярката за зеления билет има ефект, ако поне 50% се възползват и се почувстват ангажирани. „Въздухът е на всеки един от нас, нека бъдем отговорни“, призова тя. Радева подчерта, че се осъществява всекидневен контрол върху замърсяването от битовото горене и автомобилите, но няма как да бъде повлияно на климатичните промени.
Според лидера на БСП в Столичния общински съвет Калоян Паргов нито зелени, нито безплатни билети ще решат проблема с мръсния въздух в столицата. „Това, което се случва по отношение на мръсния въздух и на кризисния пиар, който наблюдавам, едва ли ще успокои софиянци", подчерта той. Той заяви, че проблемът с въздуха изисква спешни мерки и парите от данъка за старите автомобили трябва да бъдат насочени към домакинствата, отопляващи се с твърдо гориво. В отговор на критиките на опозицията, общинските съветници от ГЕРБ заявиха, че след въвеждането на зеления билет има намаляване на замърсяването на въздуха в София. От ГЕРБ попитаха БСП щом са радетели на комплексните мерки за чистата на въздуха, защо не са подкрепили екологичния компонент в данъка върху автомобилите.
Зам.-председателят на парламентарната Комисия по околна среда и води Манол Генов коментира, че кметовете се оказват безсилни в борбата с мръсния въздух, а предприетите мерки за подобряване качеството му няма да допринесат за намаляване на емисиите от фини прахови частици. По думите му години назад се имитират мерки за справянето с проблема и добави, че подобряването на чистотата на атмосферния въздух трябва да започне с промяна на законите, за да не бъдат подлагани градоначалниците на репресии.