Миналата седмица председателят на Европейския парламент Антонио Таяни върна пакета в ресорната комисия и промените не влязоха за гласуване в пленарната зала в Страсбург. Причината за това бяха постъпилите повече от 1 200 изменения на първоначалните текстове, което може да доведе до допускане на грешки при гласуване. Междувременно 16 български евродепутати излязоха с декларация, в която заявиха, че пакетът „Мобилност” не трябва да бъде подлаган на гласуване в пленарна зала, докато не се постигне широк консенсус.
Във вторник на извънредно заседание на транспортната комисия, бяха гласувани над 1200 предложения за изменения по пакета. В резултат 1126 продължават за гласуване в пленарна зала.
Агенция „Фокус“ припомня: На 10 януари стотици български и румънски превозвачи протестираха пред ЕП с искане за отхвърляне на текстовете. Тогава водещата транспортна комисия отхвърли два от трите доклада по пакета. При това положение не се очакваше пакетът „Мобилност“ да влезе в пленарна зала. Въпреки недоволството на превозвачите и подкрепата на българските евродепутати от всички политически семейства, на 25 март беше взето решението гласуването на спорните промени да влезе в дневния ред. На предишното заседание на транспортната комисия два гласа не достигнаха пакетът да отпадне от дневния ред на парламента преди изтичането на мандата му. Трима от евродепутатите ни не се явиха на гласуването и така с 156 гласа „за“ и 154 „против“ влизането на пакета „Мобилност“ в пленарната зала стана факт.
Европейският парламент е разделен по пакет „Мобилност 1“. Едната част смята, че с пакета се осигуряват ясни европейски правила за международния транспорт и защита на правата на шофьорите. Другата – че на практика се получава обратното, поради различната географска отдалеченост, т.нар. периферни страни се поставят в неравностойно положение по отношение на достъпа до единния транспортен пазар, което би довело до фалити на превозвачи от съответните страни и загуба на стотици хиляди работни места.
Най-ощетяващи за превозвачите от Източна Европа поправки са задължението за връщане в страната на всеки 4 седмици и забраната шофьорите да спят в кабината на камиона.