Спор се породи около темата за отсъствието на трима български евродепутати в лицето на Светослав Малинов, Неджми Али и Николай Бареков от гласуването, което трябваше да определи дали пакетът да влезе в дневния ред на последното заседание на Европейския парламент. След тази информация стана ясно, че евродепутатът Светослав Малинов е имал проблеми с полета и не е успял да стигне.
От БСП определиха отсъствието на българските евродепутати като позор. Заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски обърна внимание, че има една възможност Бойко Борисов да покаже, че наистина е загрижен за българските превозвачи. Той призова министър-председателя да се свърже с председателя на ЕП Антонио Таяни и го убеди да оттегли пакета „Мобилност“ от дневния ред. „Единственият, който може да оттегли тази точка от утрешната сесия, е Таяни. Доколкото знам, са от една партия. Би трябвало, ако ЕНП е загрижена за страните, засегнати от пакета „Макрон“, точката утре да не я видим в дневния ред“, заяви той. „Много е важно политиците да бъдем последователни в позициите и действията си. Поне в рамките на 2-3 години, ако може. По темата пакет „Мобилност“ БСП е последователна от 2017 година, когато този въпрос е поставен. Винаги сме защитавали и отстоявали правата на тези български граждани. Не така стоят нещата с колегите от ГЕРБ и от ЕНП“, посочи Свиленски. Той обърна внимание, че народните представители от БСП Димитър Данчев и Манол Генов ще вземат участие в протеста в Страсбург, а тези, които не заминат, ще бъдат на протеста на превозвачите в София.
Отговор на упреците на БСП даде транспортният министър Росен Желязков, който отчете, че по темата има много спекулации. „В момента трябва да бъдем повече от единни и да не търсим вина там, където няма, да не търсим виновник. Нито една от другите държави не си позволява такова национално поведение. Напротив - търпим и получаваме изключително положителна обратна връзка както по отношение на единството в членовете ни в ЕП, което не се наблюдава при останалите държави, така и по отношение на координацията на изпълнителната власт и членовете на ЕП“, обясни Желязков. По думите му вчера е можело всичко да приключи, но не са достигнали два гласа. Министърът даде пример с Литовската делегация, която е част от нашата група и обърна внимание, че тя не е успяла да отиде на заседанието, заради проблеми с трафика, но литовците взаимно не се упрекват. Министър Желязков обясни, че страната ни ще преговаря с Румънското председателство да не се провеждат триалозите по пакета „Мобилност“, тъй като без тях процедурата ще остане за следващия европарламент. Желязков обърна внимание, че предложенията от пакет „Мобилност“ 1 се доближават до националното законодателство на централноевропейски държави, срещу които е започната наказателна процедура. По думите му тези, които най-много настояват за пакета, също имат опасения. Според него, ако утре пакетът „Мобилност“ 1 не мине през пленарна зала, това ще бъде крахът му. Министърът коментира и протеста на превозвачите в Страсбург. По думите му протестът обединява превозвачите от страните на единомислещите и показва реалното отношение към последиците от прилагането му.
Браншът беше единен в своята позиция срещу пакета „Мобилност“. „Фокус“ потърси представители на транспортните фирми у нас за мнение и коментар. Заместник-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов заяви, че на площада пред Европейския парламент в Страсбург ще има минимум 1000 протестиращи. Той отчете, че няма да се допуснат камиони. По повод обсъжданата възможност превозвачи да влязат в пленарна зала в Страсбург, превозвачът коментира: „Не виждам как ще стане, а и кому е нужно. Въпросът е хората, неубедени в правотата ни, да бъдат убедени. Надали това ще стане с по-силови действия, като влизане в парламента“.
Изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров обясни, че пакетът „Мобилност“ е изключително спорен и изрази надежда, че няма да мине в този Европейски парламент. „Ние като бизнес нямаме никаква представа какво ще се гласува. Това е прецедент в ЕК, с отхвърлени 2 от 3 доклада на една законодателна инициатива в ресорната транспорта комисия“, коментира Димитров.
Росен Димитров от Националната транспортна асоциация подчерта, че ако пакетът „Мобилност“ бъде приет, ще се получи така, че фирми от трети страни ще имат предимство пред страни-членки на ЕС. „Кажете ми, ако ние пререгистрираме нашите превозни средства в страни извън ЕС как тогава ще бъде налаган този пакет „Мобилност“ за автомобили, регистрирани в Русия или Турция. Той е невалиден“, каза още Димитров. Той допълни, че Турция или Русия никога при една дискусия няма да бъдат съгласни да се промени конвенция AETR или другите конвенции въз основа, на които се извършват другите превози. „Тоест насилствените мерки и усилия, които хвърлят силните страни-членки в ЕС срещу техните съюзници няма как да бъдат прилагани срещу страни извън ЕС, спрямо трети страни. Реално излиза така, че ако имаш фирма или регистрирани превозни средства в трети страни ще имаш предимство пред страна-членка на ЕС“, обясни Димитров.
По-късно вечерта във вторник премиерът Бойко Борисов обяви, че в рамките на деня е писал на премиерите на Гърция, Испания, Ирландия, Португалия, Словакия и Хърватия, както и на лидерите на партии от ЕНП от тези държави, с молба да подкрепят усилията на българските евродепутати за удължаване на срока за дебати и изработване на едни по-балансирани и справедливи мерки по пакета "Мобилност". В официалната си страница във "Фейсбук" той написа още: "Благодаря на председателя на Европейския парламент Антонио Таяни, с когото разговарях миналата седмица по темата, че взе предвид аргументите срещу настоящите текстове, които му изложиха и евродепутатите от България, Унгария, Полша, Латвия и Литва. Таяни обяви, че има правна неяснота, след като 2/3 от текстовете са отхвърлени от транспортната комисия и Европейският парламент утре отново ще гласува дали пакетът да остане в дневния ред на тази пленарна сесия".
Деница КИТАНОВА