Брюксел. Европейските депутати промениха правилата за борба с незаконните практики в автомобилния транспорт и подобряване на условията за работа на водачите, съобщава официалният уебсайт на Европейския парламент.

В четвъртък Парламентът одобри позицията си да преговаря със Съвета относно преразгледаните правила за командироване на водачи, времето за почивка на водачите и по-доброто прилагане на правилата за каботаж. Те също така искат да сложат край на нарушаването на конкуренцията от страна на превозвачите, които използват дружества с пощенски кутии, се отбелязва в съобщението.

По-справедлива конкуренция и борба с незаконните практики в международния транспорт

За да открие кога пътните превозвачи нарушават правилата, Парламентът желае да замени съществуващото ограничение за броя на каботажните превози (т.е. транспортни операции в друга държава от ЕС след трансгранична доставка), със срок (3 дни) и въвеждане на регистрация на граничните пунктове чрез тахографи на превозни средства.
Трябва да има и „период на охлаждане“ за превозните средства, които да бъдат прекарани в страната на произход (60 часа), преди да се насочат към друг каботаж, за да се предотврати „систематичен каботаж“.
За да се бори с използването на фирмите с пощенски кутии, предприятията за автомобилен превоз на товари трябва да имат значителни дейности в държавата-членка, в която са регистрирани. Тъй като операторите все по-често използват леки търговски превозни средства за предоставяне на транспортни услуги, тези оператори също ще трябва да следват нормите на ЕС за транспортните оператори, казват депутатите.

Ясни правила за командироване на водачи и по-малко бюрокрация за операторите

Общите правила на ЕС за командироване на водачи ще предоставят ясна правна рамка за прилагане на правилата за командироване на работници в сектора на мобилните превози, за да се предотврати бюрокрацията, причинена от различни национални подходи и да се осигури справедливо възнаграждение за водачите.
Членовете на ЕП искат правилата за командироване да се прилагат за каботаж и трансгранични транспортни операции, с изключение на транзитни, двустранни операции и двустранни операции с едно допълнително натоварване или разтоварване във всяка посока (или нула на излизане и две при връщане).
Членовете на ЕП искат цифровите технологии да се използват за улесняване на живота на водачите и намаляване на времето за проверка на пътищата. Те също така искат националните органи да се съсредоточат върху компании с ниска отчетност за спазване на правилата, като същевременно намалят броя на случайните проверки на спазващите закона оператори.

По-добри условия за работа на водачите

Членовете на ЕП също предложиха промени, които да помогнат да се осигурят по-добри условия за почивка на водачите. Компаниите ще трябва да организират графиците си, така че водачите да могат да се връщат редовно (поне на всеки 4 седмици). Задължителният период на почивка в края на седмицата не трябва да се взема в кабината на камиона, добавят депутатите.

Резултати от гласуванията

Позицията на ЕП относно правилата за командироване на водачи беше одобрена с 317 гласа „за“, 302 „против“ и 14 „въздържали се“.
Позицията относно правилата за периодите на почивка на водачите беше одобрена с 394 гласа „за“, 236 „против“ и 5 „въздържали се“.
Позицията относно изменението на правилата относно достъпа до професията на автомобилен превозвач и на пазара на автомобилни превози на товари, установяването на правила за каботажа и борбата с фирмите с пощенски кутии беше одобрена с 371 гласа „за“, 251 „против“ и 13 „въздържали се“.

Превод и редакция: Иван Христов