София. Депутатите приеха общ проект с 5 законопроекта за промени в Закона за устройство на територията на второ четене. Някои текстовете целяха намаляване на административната тежест. Голяма част от промените бяха свързани с преместваемите обекти. Депутатите регламентираха случаите на поставяне на преместваеми обекти. С новите разпоредби върху поземлени имоти могат да се поставят преместваеми увеселителни обекти, преместваеми обекти за административни, търговски и други обслужващи дейности, както и такива за временно обитаване при бедствия. За увеселителните и за административни и търговски обслужващи дейности депутатите разпоредиха да се издава разрешение за поставяне въз основа на схема и проектна документация, одобрени от главния архитект на общината. Схемата за поставяне определя пространственото разположение, вида, типа, размерите и предназначението на обекта. В зависимост от вида и предназначението на обекта се представя индивидуален проект, който съдържа архитектурно-художествена и инженерно-техническа част, или типов проект, придружен с декларация за характеристиките на обекта, издадена от производителя въз основа на протоколи от изпитване или изчисления или сертификат за система за управление на качеството или на документи, удостоверяващи съответствие с техническите изисквания на нормативните актове. Условията и редът за издаване на разрешението за поставяне на обектите, за одобряване и за изискванията към схемата и проектната документация се определят с наредба на общинския съвет. Поставянето на преместваеми обекти в урегулираните поземлени имоти се разрешава само ако не се надвишават установените в подобрения устройствен план показатели. В паркове и градини поставянето на преместваеми обекти се извършва по ред, определен с наредба. Максималните размери, конструктивното решение и архитектурно-художественото оформление на преместваемите обекти, както и на обектите, които се разполагат в поземлени имоти за времето на провеждане на обществени мероприятия – културни фестивали, спортни и атракционни прояви, благотворителни и рекламни кампании и други, също се определят с наредба.
Депутатите дадоха срок от една година на собствениците на преместваеми обекти да ги приведат в съответствие с новите изисквания на Закона за устройство на територията. Съгласно текстовете преместваемите обекти по Закона за устройство на Черноморското крайбрежие трябва да се приведат с изискванията в тригодишен срок от влизането в сила на закона. Народните представители дадоха правомощия на ДНСК да разпорежда премахване на преместваеми обекти.
Депутатите допуснаха без разрешение за строеж да може да се изграждат сградни водопроводни и канализационни мрежи, електрически уредби за ниско напрежение и физическа инфраструктура. В досега действащите текстове на Закона за устройство на територията разрешение за строеж не се изискваше за редица случаи, сред които ремонт на сгради, постройки, съоръжения и инсталации. Към момента разрешение за строеж не е необходимо за оранжерии с площ до 200 кв. м, за подпорни стени с височина до 1,2 м, за надгробни паметници, плочи и кръстове с височина до 3 м, както и консервация и реставрация на фасади и на художествени елементи и стенописи в интериор на архитектурно-строителни и художествени културни ценности и консервация на археологически недвижими културни ценности.
С промените в Закона за устройство на територията се направиха и промени в други закони в преходни и заключителни разпоредби. Законодателят реши да измени Закона за камарата на строителите и с новите текстове строители извън Централния професионален регистър на строителя ще могат да изпълняват строежи на жилищни и вилни сгради с ниско застрояване и с разгъната застроена площ до 100 кв. м. Първоначалните предложения за промени в Закона за устройство на територията бяха строителите извън регистъра да могат да изпълняват строежи с ниско застрояване в разгъната застроена площ до 300 кв. м., но между двете четения текстът претърпя промени. Съгласно промените, правомощията и задълженията на техническите ръководители остават за жилищни и вилни сгради с площ до 100 кв. м, а за всички останали случаи, задълженията ще се изпълняват от строителен надзор. Депутатите отхвърлиха предложенията в преходни и заключителни разпоредби, с които се предлагаше изменение на Закона за водите. Промените бяха свързани със сервитутите за обществена полза на водоснабдителните и канализационни системи, публична собственост, извън границите на населените места.
Деница КИТАНОВА