София. Повечето играчи в казуса с драстичното орязване на партийните субсидии искат да си направят реклама, а не наистина да променят системата. Това каза в интервю за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“ социологът Първан Симеонов, изпълнителен директор на социологическа агенция „Галъп интернешънъл“. Симеонов подчерта, че партиите са структури на гражданското общество, част от демокрацията, трябва да бъдат лекувани, а не постоянно бичувани. Той отбеляза, че самата идея за драстично намаляване на общественото е спорна и едва ли не това предложение съдържа презумпцията, че партиите са нещо лошо. „Ние, гражданите, не сме експерти по финансиране на политически сили, за да решаваме този въпрос с референдум. Този въпрос е експертен и все пак трябва да се уважава волята на народа, но няма праг за задължителност на този референдум и сега политическата прослойка е призвана да реши размера, но вместо това си прави реклама са абсурдни ходове“, коментира социологът. Първан Симеонов посочи, че партийните субсидии са нужни за най-малките партии и за навлизащите в системата. „Ние искаме да ударим статуквото, но ще ударим най-малко виновните. Ние искаме да накажем големите, а ще накажем малките. Това решение е хазартно и моментално ДПС предлага няколко екзотични варианта, с един от които и ГЕРБ се съгласява. Но отпадането на тавана за финансиране от юридически и физически лица би могъл да носи и нещо добро – падането на маските. То може да означава прозрачност и изсветляване, но има и друг проблем – предложението на ДПС по-скоро цели да докаже дефекта на предложението на ГЕРБ и какво може да се случи, ако се отиде на този вариант на ГЕРБ“, каза още Първан Симеонов. По думите му трябва да се намери оптимален вариант, тъй като субсидията е нужна най-вече на малките партии. Сред възможните варианти са диференциран подход и обезпечаване на медийните пакети, особено във време на кампания. Според Първан Симеонов по темата е необходим експертен дебат, защото не винаги това, в което мнозинството вярва, е добро за него. „Не мога да се отърва от идеята, че повечето играчи в този казус просто искат да си направят реклама, а не наистина да променят нещата. Не мога да се отърва от усещането, че те сега помежду си ще търсят вариант да не направят драстична промяна, но да излязат от ситуацията с предполагаема чест“, каза още социологът Първан Симеонов.
Цоня СЪБЧЕВА