Москва. Самолетната катастрофа в Москва може да заземи авиационната индустрия на Русия – „Сухой Суперджет 100“ бе последното усилие на страната да запази наследството на гражданското въздухоплаване, но тези амбиции може да бъдат смазани след катастрофата в неделя в Москва, която уби най-малко 41 души, коментират в европейската редакция на Politico.
Не е ясно защо пилотите на полет SU1492 се завърнаха в летище „Шереметиево“ в Москва малко след излитане в посока Мурманск. Самолетът се удари силно при кацане и се запали, припомня изданието.
Катастрофата е последният удар срещу модела пътнически самолет, който имаше серия проблеми с двигателите и надеждността, които изплашиха не само руските клиенти.
Единственият европейски купувач на самолета е ирландската компания CityJet, която я е отдала под наем на Brussels Airlines, но авиокомпанията прекрати използването на самолета в началото на тази година. CityJet сама отстрани пътническия самолет от флота си.
Нито CityJet, нито Brussels Airlines коментираха защо са спрели да използват самолета само две години след въвеждането му в експлоатация, но докладите показват, че – „Сухой Суперджет 100“са ненадеждни, но авиокомпаниите изпитват затруднения с поддръжката и намирането на резервни части.
СССР имаше голяма авиационна промишленост, по-голямата част от която се срина след края на комунизма, когато превозвачите преминаха към по-икономични и надеждни самолети, построени от „Еърбъс“ и „Боинг“.
Русия все още е световна сила в производството на изтребители, но създаването на самолети за гражданското въздухоплаване е източник на национална гордост и знак за индустриална мощ - ето защо Китай също се опитва да построи собствен пътнически самолет. При президента Владимир Путин, руският държавен производител обедини всички производители на граждански въздухоплавателни средства в страната и се прицели в по-малкия, регионален пазар на въздухоплавателни средства, доминиран от кандаския Bombardier и бразилския Embraer.
Основната стратегия за проникване в сегмента на пазара бе цената. „Сухой Суперджет 100“ бяха рекламирани с продажна цена от 31,7 млн. долара - с около една трета по-евтино от канадските и бразилските. Руснаците подписаха партньорства с утвърдени европейски компании за помощ при разработването на двигатели и за маркетинг и поддръжка, припомнят от редакцията.
Превод и редакция: Тереза Герова