София. Авиационното образование е водещ бизнес в света, а България може да обучава не само свои специалисти, но и чужди. Това каза в интервю за предаването „За честта и славата на България“ на Радио „Фокус“ полк. проф. Димитър Недялков, преподавател във Военната академия „Георги Стойков Раковски“, по повод Международния ден на авиацията и космонавтиката - 12 април и 40 години от полета на първия български космонавт Георги Иванов. Проф. Недялков отбеляза, че датата 10 април 1979 година, когато в орбита около Земята е изстрелян космическият кораб „Съюз – 33“ с първия български космонавт на борда – Георги Иванов, е естествено продължение на развитието на българската военна авиация. „Георги Иванов е военен пилот, а и начинът, по който школата на българските военни летци се развива, предполага постигането на този полет, който е събитие в историята не само на българската авиация, но и на българската държава. Този полет ни нарежда сред водещите страни с традиции в космонавтиката. Това усилие е едно начало на българското участие в космоса, което дава тласък на развитие и на българската наука, и на практиката на България в космоса, а в края на 90-те години отрежда на страната ни шесто място в света. Това не е мит, а реален показател за начина, по който се развива българската нация, защото голяма част от технологиите, които впоследствие изнасяме в космоса, дължим и на този полет на 10 април 1979 година“, обясни проф. Димитър Недялков. По думите му българската наука и индустрия се включват в развитието на човечеството в областта на космическите технологии. „Много български учени са реализирали своите проекти, част от българската индустрия реализира своите способности в производства, свързани с развитието на космонавтиката, което е печалба за държавата и нацията“, каза още проф. Недялков. Според него недоразуменията, които са се случват в държавата в областта на авиацията, трябва да бъдат поправени. „Когато се вземат решения какво да се прави в бъдеще, трябва да се изучи опита в миналото. Едно от първите неща, които сме направили, развивайки българската авиация, е създаването на аеропланното училище. Неговото игнориране преди време даде шанс то да бъде развито дори от гледна точка на бизнеса, защото авиационното образование е един водещ бизнес в света. Възможността, която ни се дава в момента е в перспектива България да придобие способности не само да обучава и да квалифицира свои авиационни специалисти, но и да подготвя чужди специалисти“, посочи проф. Недялков. По думите му това е проблем много държави, дори близки до нас в Европа. „Предлагайки една адекватна услуга в областта на подготовката и квалификацията на авиационни кадри, ние можем да спечелим много. Това е свързано не само със самата практика, но и с общо технологично развитие на държавата“, отбеляза проф. Недялков. Той допълни, че в бъдеще страната ни може да развие и производство на собствена авиационна техника.
Евелина БРАНИМИРОВА