София. Условията на труд и заплащане на международните шофьори в контекста на пакета „Мобилност“, както и образованието на работниците бяха обсъдени на работна среща от представители на ръководството на ПП АБВ и на КТ „Подкрепа“.
Председателят на ПП АБВ Румен Петков прогнозира по повод пакета „Мобилност”, че ако държавата ни не гарантира социалните права на шофьорите, съществува риск да станем неми свидетели на тяхното преместване в други държави, където нещата са решени по много по-различен и добър начин от тяхна гледна точка. Той коментира, че част от проблемите в контекста идват от едно решение на европейския съд и влиза далеч преди на политическата сцена да се появи президентът Макрон. „Споделяме, че част от заложените позиции по европейските промени за транспортния сектор представляват посегателство върху нашите шофьори. Такива действия могат да бъдат разглеждани като стремеж този бизнес в България и други страни членки на ЕС да бъде съсипан. Това ще доведе шофьорите ни да отидат в другите страни членки на ЕС“, подчерта той. Румен Петков заяви още, че проблем по въпроса за пакета „Мобилност” има две измерения - липса на институционална адекватност от българска страна, тоест пълна липса на реакция от страна на българските евродепутати, парламент и правителство и активност в заключителна фаза на готвените промени в бранша. Като втори проблем Петков очерта липсата на диалог с работещите в сектора.
Зам.-председателят на ПП АБВ Любомира Ганчева коментира, че въвеждането на необлагаем минимум, поне до размера на минималната работна заплата е решението както за международните шофьори, така и за справянето с бедността в България. „Международните шофьори и казуса около дискутираните едва напоследък предложения за изменения на няколко европейски регламента и директиви, свързани с транспортния сектор и наречени общо пакет „Мобилност”, са всъщност част от тази голяма картина за проблема на пазара на труда. Факт е, че близо два милиона български граждани работят, спазват своите ангажименти, като работници, а в същото време не получават доходи, които да им позволяват достоен начин на живот и много пъти правата им биват пренебрегнати“, коментира Ганчева. Зам.-председателят на ПП АБВ подчерта необходимостта от целенасочена политика за повишаване на доходите на гражданите.
По време на срещата президентът на КТ „Подкрепа” Димитър Манолов коментира, че сред основните проблеми на пакета „Мобилност“, е това, че международните шофьори получават минимални работни заплати и осигуровки, а останалата част от дохода им се формира от командировъчни разходи. По думите му това води до там, че шофьорите не могат да си осигурят минимална пенсия след време. „Следователно трябва да бъдат направени две неща - първо за тях да се появи отделен ред и второ да бъде определен минимален осигурителен доход, който да кореспондира с всички неща, за които говорим“, подчерта Димитър Манолов.
В рамките на срещата с ръководството на КТ „Подкрепа“ председателят на Гражданския съвет на ПП АБВ проф. Любомир Халачев постави акцент върху образованието като държавен приоритет. Той коментира, че увеличението на заплатите на учителите е правилна крачка, но не е достатъчно, за да мотивира създаването на добри учители. Той добави, че за целта е необходимо да бъде очертана по-атрактивна перспектива за кариерно развитие и уважение от страна на обществото в бранша, особено за младите преподаватели. Проф. Халачев каза също, че от страна на ПП АБВ ще бъдат внесени няколко базови предложения в ресорното ведомство, където контактите са регулярни - образованието на децата от ромски произход да бъде базирано на техните таланти и специфични възможности, да бъдат създадени базови училища в областните градове, които да подпомагат квалификацията на учителите.
ПП АБВ заяви подкрепата си разговорът за училищното и висшето образование да бъде част от приоритетите на всяка една правителствена програма.