Стара Загора. „ЕVN осигури мобилни трафопостове в случаи на необходимост през зимата“ е водещо заглавие от страниците на вестник „Старозагорски новини“. „Два от тях са в Стара Загора“, пише в подзаглавието на материала. В Електроразпределение Юг (част от EVN България) са осигурени 4 мобилни трафопоста в случаи на необходимост през зимата. Те осигуряват по-добра техническа оперативност и могат да се използват за по-бързо възстановяване на ел. захранването. Мобилните трафопостове са удобни за транспортиране и са с добра функционалност, съобщиха от пресцентъра на дружеството. Два от тях са разположени постоянно в Стара Загора, а другите два - в Пловдив - през зимния сезон и в Бургас - през летните месеци. Два от мобилните трафопостове са с мощност по 400 киловолтампера, а другите два - с мощност по 800 киловолтампера. От Електроразпределение Юг отчетоха, че вече са извършили дейности по подготовка на разпределителна мрежа и съоръжения за работа през зимата. На база анализ на авариите от предходни години са начертани конкретни мерки за по-бърза оперативна работа при трудни условия, съчетани с минусови температури. Инспектирани са били всички съоръжения средно и ниско напрежение, които се обслужват от дружеството. Подменени са били 3 698 стълба, 274 km подменени проводници, 6 896 подменени изолатори по въздушни линии средно напрежение, санирани и почистени са били 3 357 фундаменти на железорешетъчни стълбове средно напрежение. Дружеството разполага с 388 високопроходими автомобила, 9 моторни шейни, 29 високопроходими автовишки, както и 2 броя АТВ, оборудвани с вериги, които се използват в труднодостъпни места. На разположение са 75 аварийни екипа - 24 часа, 7 дни в седмицата, като е налице възможност за включване на допълнителен брой сътрудници при извънредни ситуации. В допълнение Електроразпределение Юг разполага с 11 броя собствени дизелови генератори с обща мощност над 1.7 MVA (мегаволтампера), като има възможност да използва и такива на външни фирми. За справянето с различни ситуации през зимата от Електроразпределение Юг ще разчитат и на доброто взаимодействие на своите регионални диспечери и ръководители на звена с местните власти в лицето на областните управители, общините и териториални дирекции „Гражданска защита".
„Миньори и енергетици от КНСБ излизат днес на протест в Раднево“ е друго заглавие от страниците на ежедневника. Протестен митинг, организиран от синдикалните структури на КНСБ в „Мини Марица-изток" и ТЕЦ „Марица изток 2", ще се проведе на 28 ноември от 10 часа пред административната сграда на въгледобивното дружество. На митинга ще присъства и министърът на енергетиката Теменужка Петкова, от която миньори и енергетици ще искат конкретни отговори за бъдещето на двете държавни дружества в комплекс „Марица изток", за работните си места, за обещаната, но непредставена все още енергийна стратегия с хоризонт до 2050 г. „В нашите колеги в мините вече аз срещам страх. Страх за наличния им хляб, страх за бъдещето на децата им. От г-жа Петкова, която вече потвърди участие на нашия митинг, ще искаме конкретни мерки - краткосрочни, средносрочни и дългосрочни. Как ще работи комплексът, написано и разписано. Не обещания, а документи. Ще искаме тази прословута енергийна стратегия, която от доста време се отлага във времето, а трябваше да е готова в средата на годината.
Нито АЕЦ „Белене", нито други мощности такива могат да заменят комплекс „Марица изток", заяви на нарочен брифинг ден преди протестния митинг синдикалният лидер на КНСБ в „Мини Марица-изток" Наско Митев. Председателят на КНСБ в ТЕЦ „Марица Изток 2" инж. Деян Дянков подчерта, че енергетиците са притеснени заради непосилните цени на въглеродните емисии, които държавната централа е принудена да купува. „Трябва да се намери адекватно решение за емисиите. От тях ескалира напрежение и в мините. Те не знаят колко тона въглища да произвеждат, защото ние не знаем колко ще работим. Трябва да има механизъм, с който ние да имаме сигурност занапред в годините", подчерта Дянков. От министър Петкова синдикалистите ще искат да узнаят и каква ще е българската позиция на срещата на ООН за климата, която ще се проведе на 3 декември в Катовице, Полша. Митев и Дянков съобщиха пред медиите, че към настоящия момент те не са наясно с позицията на българска държава за срещата в Катовице. Това е причината президентите на КНСБ и КТ "Подкрепа" да поискат среща с държавния глава Румен Радев, който ще води държавната делегация в Катовице. Срещата ще се състои на 30 ноември (петък), тоест буквално в 12 без 5 преди световния форум за климата на 3 декември. На въпрос възможно ли е България да не подпише решенията в Катовице, ако те обричат комплекс „Марица изток" на затваряне, вицепрезидентът на КНСБ Иван Никифоров отговори, че това е равносилно България да напусне Европейския съюз!?
Медията ни припомня, че ден след протестния митинг на КНСБ в Раднево, на 29 ноември в София ще се проведе протест, организиран от индустриалните федерации на КТ „Подкрепа" с настояването за национална отговорна позиция на българските представители в Катовице, която да гарантира бъдещето на комплекс „Марица изток".
„През пролетта на 2021 г. Стара Загора ще има изцяло обновена жп гара“, пише още изданието. До пролетта на 2019 г. трябва да се проведе тръжната процедура за избор на изпълнител на проекта „Реконструкция на гаров комплекс Стара Загора". Тогава се очаква да започнат и строително-ремонтните дейности. Прогнозната стойност на проекта е 11 млн. лв., от които 85% европейско финансиране и 15% национално съфинансиране. През май 2021 г. Стара Загора ще има изцяло обновен гаров комплекс. Това съобщи вчера в Стара Загора транспортният министър Росен Желязков. Проектът, дело на обединение „КИГ - ИПС-ЕКА", бе представен публично в зала „П. Р. Славейков" в присъствието на кмета Живко Тодоров, общинското ръководство, зам. областния управител Димитър Драчев, представители на НКЖИ, БДЖ, жп гара Стара Загора, браншови организации на строителите и архитектите, общински съветници, медии и граждани. „Проблемът съществува от години, гарата е в тежко състояние, много оплаквания получаваме. Този ремонт е много наложителен и сме на финалната права с общи усилия да обновим тази емблематична за Стара Загора гара. Да имаме едно добро съоръжение за жителите и гостите на града", обобщи ситуацията кметът Живко Тодоров, който бе домакин на събитието. „Сградата на гарата ще бъде с изцяло нова инженерна инфраструктура, ще бъде обхванато също и пероновото, и околното пространство, нещо, което град като Стара Загора отдавна заслужава и очаква с нетърпение", допълни министър Желязков.
Настоящата сграда на ЖП гара Стара Загора е строена през 70-те и пусната в окончателна експлоатация през 1982 г. В разработения проект за обновяването й влизат приемното здание, първи перон, подлезът под самата сграда, перонните покрития на II и III перон и т.н. Ще бъдат направени функционални промени с обособени три нива на достъп - зона за пътници, зона с помещенията, отдавани под наем, и трета зона, която е изцяло ориентирана към I перон - за служители с контролиран достъп. В обхвата на проекта е включен и ремонт, възстановяване и модернизация на съществуващата жп инфраструктура с цел гарантиране на сигурността на пътниците, както и привеждане на гаровия комплекс в съответствие с европейските стандарти в жп транспорта. След реализацията му ще се подобри организацията на обслужването в гарата, както и ще се създадат необходимите удобства и комфорт на пътниците. Ще бъдат подменени всички видове инсталации. Ще бъде изградена нова информационна система и система за видеонаблюдение. Ще се ремонтират покривите и ще се направят изцяло нови фасади. Ще бъдат предвидени санитарни възли включително и за трудноподвижни лица, за които ще бъдат монтирани 4 нови асансьора, както и 2 ескалатора между партера и сутеренния етаж, заложени, но неизпълнени в проекта на досегашната гара. По линия на енергийна ефективност са застъпени подмяна на дограма, топлоизолация на стени, както и монтаж на слънчево-колекторни системи за битово гореща вода, съобщи арх. Ангел Енкин, който е част от екипа проектанти на старозагорския гаров комплекс. До момента в обновлението на жп инфраструктурата в България са вложени около 6 млрд. лв., съобщи още транспортният министър. За следващия програмен период парите няма да бъдат по-малко, уточни той, като целта е развитието в Европа на екологичен, бърз и ефективен транспорт, такъв, какъвто е железопътният транспорт. Обновлението на гарите по линията София - Бургас ще приключи до края на 2021 г., а влаковете ще се движат със 160 км/час, информира генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура" Красимир Папукчийски, който също взе участие в представянето на проекта. Арх. Петър Киряков, председател на Камарата на архитектите в Стара Загора, направи бележки за масивната конструкция на козирката на приемното здание според проекта. Той изказа предложение общината да „прехвърли" собствеността на подлезите на НКЖИ и те също да бъдат ремонтирани по проекта. Арх. Иван Иванов от Съюза на архитектите подчерта важността на пешеходния подлез като начин за лесен достъп до южната промишлена зона.
Председателят на Общинския съвет Таньо Брайков предаде на проектантите желанието на фенклуб „Берое" да бъде използван зеленият цвят в декорацията на гарата. Министър Росен Желязков приветства идеята, за която вече беше информиран. Зам.-кметът Красимира Чахова направи предложение да бъде обособен туристически център на гарата с идеята за идващите от Европа туристи, които биха се възползвали от икономичен, бърз и екологичен транспорт.
Идейният проект подлежи на доработване и довършване, като проектантите заявиха, че ще се съобразят с направените бележки по него.