София. Учителят трябва да използва учебника като инструмент, за да провокира младите хора да мислят. Това каза в интервю за седмичното обзорно предаване „Метроном“ на Радио „Фокус“ проф. Милко Палангурски, преподавател по нова и най-нова история в историческия факултет във ВТУ “Св. св. Кирил и Методий”. Той подчерта, че българската образователна система върви към олекотяване. „Тази година учителите ще се сблъскат с нещо много неприятно и то е за първи път в цялата ни образователна система. Дотук винаги българската история е изучавана в два поредни класа, сега за първи път българската история ще се изучава в една учебна година“, заяви проф. Палангурски, като уточни, че ролята на учителя е изключително важна. „Конкуренцията ще доведе до по-добри учебници и промяна в обучението, защото не се ли мине на нов етап в преподаването не само на историята, но и на хуманитаристиката, нашите деца няма да могат да мислят по най-важните параметри. Те трябва да знаят, че най-важното в техния живот е да имат своите права, да ги защитават, да знаят своите задължения и да дават възможност на този до себе си да живее нормално в обществото“, обясни проф. Палангурски. По думите му повечето от методистите са успели да редуцират безкрайната фактология до основните елементи на познанието, което оформят един човек като принадлежащ към нация, държава и историческа общност. 20% от учениците, преминали през българската образователна система, са готови да се ориентират в живота и да продължат образованието си във всяка една европейска държава. Проблемът е, че изчезва средната класа, ученикът със средните възможности. Има пропаст между много добрите и учениците, които не се справят добре с основа, което им е поставено като задача. За това носи отговорност не само училището, но най вече семейството“, каза още проф. Милко Палангурски.
Росица АНГЕЛОВА