Москва. Високата маневреност, бронираната кабина, мощното въоръжение и уникалната система за катапултиране – разузнавателно-ударният хеликоптер Ка-52 „Алигатор“ и неговият морски събрат Ка-52К „Катран“ бяха използвани успешно от руските Военно-космически сили (ВКС) в Сирия. След тестовете в реални бойни условия бе взето решение за модернизиране на машината. За това как ще бъде подобрени „Алигаторите“ – в материала на РИА Новости.

Сирийският опит

Заместник-министърът на отбраната на Русия Алексей Криворучко преди дни заяви, че се планира през 2020 да бъде сключен договор за покупката на 114 модернизирани хеликоптера Ка-52М, а първият сериен образец ще бъде създаден към 2022 година.
ВКС на Русия използва активно Ка-52 в Сирия от април 2016 година. Както е известно, в условията на военни действия от техниката се изстисква максимума и нерядко бойните машини се експлоатират на предела на възможностите им. Според уверенията на разработчиците, всички недостатъци, идентифицирани в този режим на използване на хеликоптера ще бъдат отчетени и отстранени при модернизацията.
По-специално, Алигаторът ще получи нови системи за захранване и откриване на цели. По искане на военните, безопасността на машината ще бъде увеличена, а освен това ще бъде повишена далекобойността на авиационните оръжия, а редица модели въоръжение ще бъдат унифицирани с тези на хеликоптерите „Ми“.
„Алигаторите“ свършиха добра работа в Сирия: унищожаваха танкове, бронирана техника и жива сила на противника, провеждаха въздушно разузнаване, а освен това обезпечаваха сигурността на летището Хмеймим. Според отзивите на военните, хеликоптерът се е представил отлично и при поддръжката на тактическите десанти на сирийската армия в тила на терористите.
Високата огнева ефективност на Ка-52 е позволила на правителствените сили на Сирия да действат внезапно и бързо и практически без загуби да завземат позиции на боевиките. Ка-52 са използвани активно против терористите при освобождението на Палмира и са се представили достойно в трудните условия на планинско-пустинната местност.
Освен това в арабската република също имаше време да бъде „очукана“ и корабната версия Ка-52К „Катран“ . През ноември 2017-та „Катраните“ излетяха на бойни задачи от борда на авионосния крайцер „Адмирал Кузнецов“. Всъщност те бяха разработени за „Мистралите“, но във връзка с разтрогването на договора за доставка на френските хеликоптероносци, изпитанията на Ка-52К се провеждат на друг тип кораби от руския флот. „Катран“ се отличава от стандартния „Алигатор“ със сгъващия механизъм на витлата и носещите конзоли, които обезпечават компактността, опростявайки базирането му на корабна палуба или в трюм. Освен това, машината е оборудвана с усилени стойки на шасито, което повишава вероятността за оцеляване на екипажа при аварийно кацане или при буря.

Устойчиви и маневрени

„Алигаторите“ се произвеждат серийно на авиационния завод „Прогресс“ в Арсеньеве (Приморска област). Конструкторите се заемат с този проект през 90-те. За основа взимат ударният Ка-50 „Черна акула“. Хеликоптерът е предназначен за откриване и разпознаване на обекти на земята, движещи се и неподвижни наземни цели, унищожаване на бронетехника, хеликоптери и ниско летящи самолети на противника.
Планерите на Ка-50 и Ка-52 са практически идентични, само носовата част е станала по-аеродинамична. За разлика от едноместната „Акула“, „Алигаторът“ се управлява от двама пилоти. И двата хеликоптера са оборудвани със система за катапултиране от странични лопатки, което само по себе си остава безпрецедентно конструкторско решение в практиката на създаване на винтокрила техника.
Друга особеност на „Алигатора“ е, че носещите му перки са на една ос. Тази система е по-сложна от традиционната едновитлова, но дава редица важни преимущества. Руските хеликоптери са уникални. Тази конструкция не се използва на Запад, защото там нямат нужния опит и знания. Съосните хеликоптери могат да носят повече полезен товар, а габаритите им са съществено по-малки. Тези машини са много по-маневрени, в полета не възникват допълнителни люшкания, височината, до която достигат, е по-голяма.
„Алигаторите“ са устойчиви на страничен вятър и сложни метеорологични условия, могат да изпълняват сложни маневри и да летят напред дори странично. Освен това, съосните хеликоптери са по устойчиви на бойното поле. В една от операциите в Чечня Ка-50 е стигнал до базата след попадение на снаряд на терористите във винта. След това повреденият елемент просто е отрязан и заменен с нов.
В продължение на няколко години само един Ка-52 беше загубен в Сирия. Хеликоптерът се разби на 7 май 2018 г. по време на редовен полет над източните райони на страната. Двамата пилоти умряха. Руското министерство на отбраната съобщи, че причината за инцидента е техническа неизправност, а не огнево въздействие от земята.

По суша и въздух

Въоръжението на Ка-52 е стандартно за повечето руски ударни хеликоптери: едноцевно 30-мм автоматично оръдие 2А42, различни видове неуправляеми ракети. Отдолу може да се закачат до 500-килограмови бомби, запалителни резервоари, лазерни ракети въздух-земя и ракети „Игла“ въздух-въздух. Общото бойно натоварване е почти два тона.
В арсенала на „Алигатора“ има и противотанкови ракети „Вихрь“, разработени специално за техниката на Камов. Те се слагат по шест броя в блок. Отличават се с много високата си скорост – до 610 метра в секунда, ракетата изминава четири километра за по-малко от 10 секунди. Тази система е предназначена за унищожаване на бронирана техника и въздушни цели с ниска скорост. Ракетата е с маса от около 10 килограма и пробива всяка броня с дебелина до 1 метър. Насочването се осъществява с помощта на обзорно-прицелни системи „Шквал“ на дистанция до 10 километра.
Като част от модернизацията, въоръжението на „Алигаторите“ ще бъде унифицирано с това на хеликоптерите от марка „Ми“. Вероятно става въпрос за ударните машини Ми-28Н „Ночной охотник“, Ми-35М и Ми-8АМТШ „Терминатор“ – Министерството на отбраната поставя основния акцент на армейската акция именно на тях. Унификацията ще подобри значително бойните възможности на хеликоптерите Ка и Ми.
Така или иначе, руските конструктори вече успяха да направят много успешна машина, която заобичаха и в армията. А предстоящата модернизация ще изведе Ка-52 на още по-високо ниво. За успеха на модела говорят и темповете на постъпването на тези хеликоптери във ВКС на Русия. Днес на въоръжение има повече от 100 „Алигатора“ и техният брой във войската продължава да расте.

Превод и редакция: Иван Христов


Още военни новини четете в специализираното издание на Фокус "Военни известия"