София. Ако ние не гарантираме социалните права на шофьорите, рискуваме да станем неми свидетели на тяхното преместване в други държави, където нещата са решени по много по-различен и добър начин от тяхна гледна точка. Това каза председателят на ПП АБВ Румен Петков по време на пресконференция в централата на КТ „Подкрепа“, по повод условията на труд и заплащането на международните шофьори в контекста на пакета „Мобилност“, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Част от проблемите идват от едно решение на европейския съд и влиза далеч преди на политическата схема да се появи президентът Макрон“, заяви Петков. Той допълни, че това е задължаващото решение шофьорите да почиват извън кабините. „Споделяме, че част от заложените позиции представляват посегателство на нашите шофьори и всъщност, такива действия могат да бъдат разглеждани като стремеж този бизнес в България и други страни членки на Съюза да бъде съсипан. Това ще доведе шофьорите ни да отидат в другите страни членки на ЕС, както президентът Макрон се изразява - в двигателите“ посочи председателят на ПП АБВ.
„Главният проблем за нас има 2 измерения - първото е липсата на институционална адекватност от наша страна. Евродепутатите ни и нашето Народно събрание и правителството през целия този близо 4-годишен период не реагираха. Станаха активни в една заключителна фаза, в която нещата в много голяма степен изглеждат предрешени“, заяви Петков, като подчерта, че е потресаващото, че някои от българите са щастливи, че има внесен хаос в европейските институции. „Тоест не е целта да защитим интересите на нашия бизнес и на нашите работници, а да спрем движението на определена институционална рамка. И тази институционална недостатъчност за съжаление от страна на нашите представители от Европарламента и на нашите си институции придобива хроничен характер“, каза Петков.
„Вторият голям проблем от социална гледна точка е, че никой не чу гласа на шофьора. Разбира се, че е безумие да се иска камионът да се връща в страната на произход, защото това са огромни загуби на пари и време и по същество възпрепятстване на бизнеса на превозвачите. От друга страна под никаква форма да не се разгледа проблемът с шофьорите и социалните им права и институционалните задължения на работодателя и на държавата от страната на произход,това също може да представлява една крачка към средносрочен план към преместване на част от шофьорите ни навън и може да бъде много по-тежък удар върху превозваческия бизнес, ако не се намери балансираното решение. Решение, което да гарантира да запазим този бизнес, като държава, защото той е сред най-сериозните в страната ни“, посочи още председателят на ПП АБВ.
Ирина ИВАНОВА