Пловдив. Преминаването на „Турски поток“ през Република България е под въпрос. Това каза пред журналисти в Пловдив председателят на ПП АБВ Румен Петков, предаде репортер на Радио „Фокус“ - Пловдив. Според Петков днес изтича крайният срок за подаване на документите за Фаза 3 за закупуване на газ. „Имаме неуспешни Фази 1 и 2. На 21 декември 2018 година „Булгартрансгаз“ ЕАД започна провеждането на последния етап от процедурата Open seson, в рамките на който компаниите „Газпром експорт" на първо място подават ангажиращи оферти, т.е. за количеството газ през януари. Резултатите от последната Фаза 3 трябва да бъдат обявени утре. И трите фази съществено си противоречат като условия, които поставя „Булгартрансгаз“- вдигат годините от 15 на 20 от Фаза 1 към Фаза 2. Фаза 2 намаля цените на вход и на изход, Фаза 3 запазва годините на 20 и увеличава цените при положение, че Фаза 2 се е провалила поради скъпата цена. Нашата цена на вход/изход е съществено по-скъпа, а това всъщност е транзитната такса, която би трябвало да получаваме като държава- входната и изходната цена от тази, която имаме с Турция, с Румъния и с Гърция, в това число българо-румънската граница като сравняваме цената с българо-турската граница, българо-турската входна е 112% по-висока", посочи той. По думите му това е на път да провали възможността България да съхрани ключовото си място в обезпечаването на газовата сигурност на Европа, защото, когато оскъпяваме по такъв изкуствен начин цената на газта, естествено е, че няма да има заявки. „В момента имаме най-евтината доставна газ. В България тя е 22 евро на киловат, в Румъния е 26.5 евро при положение, че Румъния има 10 млрд. куб. собствено производство, в Гърция е 27 евро“, каза Петков. По думите му цената в България се оскъпява от изключително скъпите необосновани, немотивирани цени на инфраструктурата. „Не изключвам и корупционни интервенции“, добави лидерът на ПП АБВ. „Имаме 10 км газопровод Лозенец - Недялско, който тръгна от 35 млн. лв. и стигна до 50 млн. лв. Газопроводът, който трябва да бъде изграден от Провадия до Зайчар, е 470 км. Той е определен на 2 млрд. и 300 млн. лв. Като се направи сметка на най-скъпия в Европа вероятно газопровод Лозенец - Недялско се вижда, че има разлика от 600 - 700 млн. лв., която не може да бъде обяснена. Това оскъпява неимоверно цената на газта. Ние ще принудим продавачите да ни заобиколят. Оскъпяването на входната и на изходната такса е протоколирано като мнение на българския търговец „Булгаргаз“ и на доставчика руския търговец „Газпром експорт“ на заседание на КЕВР в края на миналата година, като предупрежденията им са прозвучали съвършено ясно, но никой не ги взема под внимание. Стратегията на България, приета на НС, е на 1 януари 2020 година тези 470 км да са готови и потях да тече газ. Това е абсурд", добави той. Според Петков няма компания или консорциум от компании в света, които да построят 470 км за седем месеца със съответните процедури. „Забавянето на изграждането на Лозенец - Недялско е 1 година. С приетата стратегия НС лъже българите, но лъже и нашите партньори - Сърбия, Унгария, Австрия. Един път отказахме „Син поток“ през 1999 година, Тогава правителството на Иван Костов каза, че няма технология, която да реализира тръбопровод по дъното на морето. „Син поток“ се реализира като пряка доставка от Русия за Турция. Ако бяхме реализирали тогава „Син поток“, днес щяхме да имаме огромни транзитни такси от доставките за Турция. Първото предложение беше към българското правителство. След това провалихме „Южен поток“ и сега с изключителното оскъпяване сме на път да провалим и т.нар. „Турски поток“, каза още Румен Петков.
Решението според ПП АБВ е обединяване на усилията на държавите, участници в проекта като Сърбия, Македония, Австрия и да се настоява ЕК да подкрепи решение за пряка доставка на газ от Русия за Европа. „Това не е само български интерес, но и на Европа. Сега ще плащаме първо, транзитна такса на Турция и второ, трасе, което е 300 км по-дълго трасе на пряка доставка до точка „Галата“, каза Петков. По думите му преди 6 месеца партията е атакувала концесията на газохранилището и газодобива в „Галата“, защото там се правели крупни нарушения, в това число на околната среда. „То трябва да бъде национализирано веднага и заедно с ЕК да се потърси решение с руската страна за пряка доставка на газ. Това ще бъде много по-евтино за нашия бит и икономика и много по-изгодно за Европа като цяло. Това е трасе, което ще преодолее плащането на такса на трета страна и едно оскъпяване на газопреносната мрежа с 300 км никому ненужен газопровод“, каза още Румен Петков.
Мария РУСЕВА