По предложение на превозвачите от 16 август започва реално тестване на тол системата на терен с предоставени от бранша превозни средства, на които ще бъдат монтирани бордови устройства. Тестовият период ще продължи около три месеца. Така ще се проследи движението на вътрешния и транзитния тежкотоварен трафик и на автобусите в България, които ще плащат такси за изминато разстояние. Докато текат тестовете на новата система превозвачите няма да бъдат облагани с тол такса, а ще продължат да плащат винетна.
От утре започват експертни срещи с представители на браншовите организации. На тях ще бъдат коментирани нови предложения за тарифите. Обект на разговори ще бъде и обхватът на републиканската пътна мрежа, за която ще се плащат тол такси. Обект на разговори ще бъде и обхватът на републиканската пътна мрежа, за която ще се плащат тол такси. Необходимата за функционирането на системата инфраструктура ще бъде изградена върху 10 800 км от нея. Работна група е направила карта, в която са обозначени тези с нулева ставка, които не са в добро експлоатационно състояние. На разговорите ще бъдат коментирани в конкретика тарифите в отделните категории и обхватът на пътищата.
След края на месец май ще бъде свикан и вече конституираният Обществен консултативен съвет по въпросите на тол системата към министъра на регионалното развитие и благоустройството. На него в по-широк формат ще бъдат представени нови варианти на тарифите и обхвата на тола в България.
Тестовият период на терен на системата изтича през ноември. Той може да приключи и по-рано, като срокът ще бъде уточнен в разговори с превозвачите. Ще бъде изготвена промяна в Закона за пътищата, където е посочена датата 16 август 2019 г. за преминаване от винетна към тол такса за тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона.
В края на срещата при премиера участниците се обединиха около становището, че тол системата е необходима за доброто функциониране на инфраструктурата у нас. Министър Аврамова припомни, че приходите от винетните такси са от порядъка на 370 млн. лв, които не са достатъчни за поддържка на пътната мрежа. „Около 600 млн. лв. годишно е недостигът, за да работим и да удовлетворяваме всички искания за добри пътища в България, каза още тя. Вярвам, че в конструктивен диалог ще намерим най-доброто решение за България, за да може браншът да бъде конкурентоспособен и да се развива и в бюджета да има повече средства за пътища“ допълни регионалният министър.
Представителите на транспортния бранш благодариха на правителството за адекватната реакция относно притесненията им около новата система за събиране на пътни такси.
Даяна ДЮЛГЕРОВА