„Като подписник на Дейтънския договор, като съседна страна, споделяща повече от 1000 километра обща граница, като държава, която има конституционно задължение да се грижи за хърватите, живеещи в чужбина, като отговорен член на ЕС и НАТО и един от най-отдадените привърженици на европейската интеграция на БиХ, Хърватия има множество причини, както и задължения, да следи много отблизо събитията в БиХ. За разлика от тримата бивши Върховни представители за БиХ, Хърватия не се „бърка“ в БиХ: Хърватия изпълнява своите международни задължения и отговорности, като изцяло съблюдава суверенитета и териториалния интегритет на БиХ и нейния конституционен и законов ред.
Дейтънския мирен договор и Конституцията на БиХ определят БиХ като единна страна с два ентитета, но три съставни народа, освен другите. За съжаление, отчасти заради решенията на някои Върховни представители, конституционните народи в БиХ не са равнопоставени, което е повод за сериозни опасения и може да повлияе на функционалността и стабилността на страната.
Последният пример на това неравенство бяха президентските избори през октомври, когато хърватския член на Президентството на БиХ за трети път беше избран основно от избиратели – бошняци. По този начин, за разлика от другите два съставни народа, на хърватите не беше позволено да изберат свой легитимен представител, независимо, че един от кандидатите получи повече от 80% от гласовете им. Този парадоксален резултат е не само несправедлив и нелегитимен, но и противоречи на духа на Дейтънския мирен договор и на решенията на Конституционния съд на БиХ, които потвърдиха пропорционалността и легитимността на представителството на трите конституционни народа в БиХ, „като архипринципите, произтичащи от Конституцията на БиХ, които са приложими на всички административни и политически нива на властта“.
Следващият случай, който ще постави на изпитание зачитането на върховенството на закона от институциите в БиХ, включително решенията на Конституционния съд на БиХ, е формирането на народно събрание на Федерация Босна и Херцеговина. Конституционният съд на БиХ, в своето решение по случая Любич, анулира определени части от Изборния закон, именно защото те не гарантираха легитимно и пропорционално представителство на съставните народи в народното събрание на Федерацията.
От изключителна важност е сега институциите на БиХ, когато поправят този пропуск, да приемат правила, които ще са в духа на решението на случая Любия от Конституционния съд. Всяко друго решение ще е сериозно поражение за върховенството на закона и ще има много негативни последствия".
Превод и редакция: Иван Христов