Шумен. Назначаване на нова комплексна съдебно-техническа експертиза поиска защитата на обвиняемите машинисти за катастрофата на жп гарата в Хитрино, предаде репортер на Радио „Фокус“ - Шумен. Експертизата следва да изясни причината и механизма за дерайлиране на влаковата композиция, техническата изправност и състоянието на стрелка №5 по време на инцидента, причината за пробива на вагон-цистерната, причината за възпламеняване на газовата смес, изследване на метала и стъклото по корпуса на печката, за която се твърди, че източник на запалване, техническото състояние на пробитата цистерна и дали отговаря на международните стандарти за превоз, състояние на контактната мрежа и др. Защитата на обвиняемите машинисти аргументира искането заради противоречия относно заключенията на вече представени експертизи по делото, касаещи най-вече механизма на настъпилото произшествие. Защитата отбеляза, че според представената вчера комплексна специализирана съдебно- техническа експертиза дерайлирането на влака е поради изместване на релсо-траверсовата скара, докато според представена по-рано експертиза такова изместване е причинено вследствие на дерайлирането. Адвокатите на машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков поискаха още информация за измерванията на стойностите и параметрите на стрелка №5, които се съхраняват в електронна база данни, назначаване на ултразвуков безразрушителен контрол на запазените елементи на стрелка №5 и др. Те представиха на съда докладите за причините за влаковата катастрофа, изготвени от чуждите експерти Лука Паиш, Хенрик Аммосер и Зденек Зак, привлечени като експерти по време на огледите на инцидента на жп гара Хитрино от фирма „Булмаркет“, съдебно-технически експертизи по гражданско дело, както и заключение от инж. Евгений Димов, относно пробитата вагон-цистерна, за сведение за съществуващи данни и обстоятелства, които не са изследвани, но са свързани с делото, както и за съществуване на други гледни точки за механизма на влаковата катастрофа и запалването на газовия облак. Николай Димитров, адвокат на пострадалите посочи, че исканията не следва да бъдат уважени. По думите му делото е изяснено от фактическа страна, събирането на доказателства следва да приключи, а съдът трябва да се произнесе по съществото на спора. Окръжен прокурор Маргарита Георгиева поиска време за обосноваване на становището си по отправените искания.
След прекъсване на заседанието, в отговор на въпроси на журналисти адвокат Николай Димитров още веднъж посочи, че делото е изяснено от фактическа страна. „Следва вече да чуем какво ще каже съдебният състав относно твърденията в обвинителния акт. Няма какво повече да се изяснява. Другата страна се отива да прокарва частни и много добре платени експертизи, които да оневинят. Румънската експертиза и немските заключения са платени, те ползват тяхната теза. В настоящия процес изслушахме много експертизи, ние също имаме наши заключения, които сме ползвали, но не сме ги представили пред съдебния състав, тъй като следва да се представят само експертизи, назначени в хода на съдебния процес. Ние също можем да ползваме заключение, че влакът не е бил управляван в последните 15 - 20 минути преди навлизане в гарата в Хитрино. Част от тези твърдения се установиха и в наказателния процес тук - той е осъществявал безконтролно движение и скоростта е нараствала неуправляемо“, заяви адвокат Николай Димитров.
Ивайло Йорданов от защитата на машинистите заяви, че има съществени разминавания между заключенията в пожаро-техническата експертиза и констатациите в огледните протоколи. „Има съществени разминавания по отношение на самия механизъм на възникване на дерайлирането. Ако съдът не изясни това, не тушира тези различия, делото няма да е изяснено от обективна страна. Ние правим всички тези доказателствени искания наведнъж, с цел процесуална икономия, да не ги разтегляме във времето и да протакаме“, каза адвокат Ивайло Йорданов. Заседанието ще бъде подновено от 13.00 часа.
Ивелина ИВАНОВА