Шумен. При скорост от 50 км/час устойчивостта на жп пътя не е застрашена, но при скорост 60 км/час вече са налице условия за нарушаване на устойчивостта срещу напречното изместване на жп релсите, сочи комплексната специализирана съдебно-техническа експертиза относно състоянието на стрелка 1 и 5. Тя беше представена по време на днешното заседание по делото „Хитрино“ в Окръжен съд-Шумен, предаде репортер на Радио „Фокус“-Шумен. Дерайлирането на влака през декември 2016 година е вследствие на изместване на релсо-траверсовата скара, а основно това се дължи на скоростта, с която се е движил. Използвана е методика за изчисляване на устойчивостта на жп път от руските железници при разследване на жп произшествия, тъй като в българската нормативна уредба няма утвърдена такава. Теоретичните изчисления сочат, че движение със скорост до 60 км/час не носи риск за нормалното преминаване на влаковата композиция в участъка на стрелка 1 и 5 и че при максимално допустима скорост от 52-58 км/час не би се стигнало до инцидент. В процесния участък от жп гара Хитрино е имало постоянно намаление на скоростта от 40 км/час, според обвинението обаче влакът е навлязъл със 78 км/час. Николай Димитров, адвокат на пострадалите от взрива на гара Хитрино попита дали тази скорост оказва допълнителен моментен натиск върху устойчивостта на железния път, на което вещите лица, изготвили комплексната специализирана съдебно- техническа експертиза, отговориха положително. Съдът прие заключенията от експертизата. Заседанието продължава от 09.30 часа утре.
Ивелина ИВАНОВА