София. След няколко месеца ще тръгнат първите пробни влакове по Линия 3, проектът за метрото е готов на 81% . Това стана ясно, след като кметът на София Йорданка Фандъкова, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и директорът на „Метрополитен“ ЕАД инж. Стоян Братоев инспектираха строителството на две от метростанциите от Линия 3 на метрото.
Участъкът с релсите вече е завършен и в момента се извършват завършителни дейности по станциите от бул. „България“ до кв. „Красно село“. Към момента изграждането на проекта върви по график и се предвижда до края на следващата година да има вече 8 км от метрото, като част от третата линия на метрото. Очаква се, също така, от станция „Красно село“ до пл. „Орлов мост“ да се стига за 7-8 минути, а на крайната станция на спирката на Околовръстният път при „Горна Баня“, да има буферен паркинг. Вече е започнало и изграждането на ЖП гарата в „Горна Баня“, която ще бъде свързана със станцията на метрото, така както е на ЖП гара „Искър“.
Предвижда се другата половина на 2020 година да бъдат готови и 4-те станции от „Красно село“, през „Овча Купел“ до Околовръстния път при „Горна Баня“. А след пускането на третата линия на метрото се очаква около 90 хил. тона вредни емисии във въздуха годишно да бъдат спестявани. В момента се извършва и подготовка за монтаж на т. нар преградни стени по цялото протежение на станцията, за да може метрото да бъде обезопасено на третата линия на метрото. Тази част от „Метрополитен“ ще може да обслужва около 170 хил. души, като Столична общината очаква около 1,5 млн. души в София да използват тази отсечка на метрото.
2024 година трябва да бъде изцяло завършена третата линия на метрото. Тя е разделена на 4 етапа. В момента се строи само първи и втори етап. Това са: бул. „Владимир Вазов“ през централната част до „Овча Купел“, и от „Овча Купел“ до ЖК „Овча Купел“, „Горна Баня“ към ЖП линията София-Перник, със съвместно метро и жп гара в Горна Баня. Това са 12 км с 12 станции.
В момента се подготвя проектът за следващите два етапа, единият е по бул. „Владимир Вазов“- 3 км с по 3 метростанции, а другият е по „Слатина“ - „Гео Милев“ и зала „Арена Армеец“ по „Цариградско шосе“ – 6 км с 6 станции. Идеята на „Метрополитен“ е строителството на тази отсечка да започне от 2021 г. и 2024-2025 година да бъде изцяло завършено. Те съобщиха и че участъците, които се изграждат от метеостанциите от Линия 3, са изключително тежки, защото 3 км от тях са минавали под реки. Това е затруднявало работата и на машините, защото 4 пъти са били сменявани резците им, вместо един.
За този програмен период на транспорта се инвестират около 2 милиарда евро, които са разделени на 3 оси - пътната, жп и инфраструктурата на метрото. Повечето средства по този проект идват по Оперативна програма „Транспорт“, както и от съфинансирането от страна на общината. За следващата година общината залага 82,5 средства от бюджета, с помощта на Европейска инвестиционна банка.
От „Метрополитен“ уведомиха, че повече метровлакове няма да има за празниците, защото графикът е много стабилизиран и не може да се променя. Те поясниха, че септември месец са променили графика, като интервалът между влаковете е бил съкратен. Прави се анализ за отделяне на графика на първата и втората линия, за да може да има една междинна метростанция в „Модерното предградие“ и трафика да се облекчи и да бъде в интервала между 1,5 мин до 2 мин.