Пловдив. Ден, след като товарна влакова композиция на компанията „Булмаркет Рейл Карго” с 2 локомотива и 25 вагона с пропан-бутан дерайлира в района на Централна гара в Пловдив, превозвачът и НКЖИ спорят за това чия е вината за инцидента.
Още в събота от „Булмаркет Рейл Карго“ заявиха, че причината за злополуката е лошото състояние на железния път и съобщиха, че е установена счупена стрелка на приемно-отправен коловоз.
От НКЖИ отхвърлиха версията на „Булмаркет Рейл Карго“. Генералният директор на компанията Красимир Папукчийски заяви, че не приема тезата на фирмата-собственик на композицията, че счупен език на стрелка е причина за инцидента. „Бих попитал фирмата – на какво основание могат да кажат това нещо? Защото аз бих задал въпрос – дали са сигурни в състоянието на локомотивите си – дали са в добро състояние“, коментира Папукчийски. Той уточни, че няколко часа преди инцидента по същия маршрут минават две други композиции с по-голяма брутна тежест. „Не мога да се произнеса за причините. Вчера бяха взети проби от метала на езиковата част, проби и от раменната релса, които са дадени за химически анализ. Предстои и доста сериозна проверка сега на локомотивите, мерене на вагоните. Комисията има доста работа. Реално можем да кажем, когато получим резултатите от химическите проби и след приключване на проверките“, коментира генералният директор на НКЖИ. Красимир Папукчийски допълни, че не се съмнява в релсовия път. „Това е една от най-натоварените гари в България, където минават среднодневно 150 влака. Нямам съмнения, че състоянието на железопътната инфраструктура е лошо за да преминават такива влакове“, заяви той.
В отговор на това управителят на „Булмаркет Рейл Карго“ Петър Ганев коментира, че данните от черната кутия на локомотивите доказват, че дерайлиралата товарна влакова композиция в Пловдив се е движила с 35 км/ч, което е по-ниска от максимално допустимата скорост от 40 км/ч. Той обяви, че локомотивите са преминали през всички технически прегледи и са били изправни. „Сигурен съм и мога да потвърдя с документи, че локомотивите са изправни. Те са преминали през всички необходими технически прегледи и не може да се твърди, че причината за инцидента е в тях“, заяви Ганев.
Още в нощта срещу неделя движението на всички влакове през жп гара Пловдив бе възстановено. За целта бяха изтеглени първо дерайлиралите цистерни. Двата локомотива от дерайлиралата композиция вече са в депото на БДЖ, където ще им бъде направена техническа експертиза. В понеделник ще започне ремонтът на единия от тях, за да бъде пуснат в експлоатация.
Агенция „Фокус“ припомня: Товарна влакова композиция на компанията „Булмаркет Рейл Карго ”с 2 локомотива и 25 вагона с пропан-бутан дерайлира в района на Централна гара в Пловдив рано сутринта в събота, 16 февруари. Инцидентът става около 04.15 часа на гара Пловдив (пътническа) при преминаването транзит в посока от Илиянци към Пловдив. Тогава дерайлират двата локомотива и първите три вагона на композицията. Не е имало изтичане на газ, няма пострадали. Извършва се непрекъснат контрол върху средата и няма никаква опасност както за служителите, така и за населението на Пловдив. По случая е образувано досъдебно производство, текат процесуално-следствени действия. По разпореждане на главния прокурор след извършване на първоначален оглед от следовател към Окръжната прокуратура, разследването се поема от Националната следствена служба. Трима са били машинистите в дерайлиралата товарна влакова композиция. Взетите им проби за алкохол и наркотици са отрицателни. Машинистите са в добро състояние и без травматични увреждания, проведени са им разпити. Дерайлиралият водещ локомотив на товарната влакова композиция в Пловдив е същият, който е бил и при инцидента в Хитрино от 10 декември 2016 г. Тогава товарен влак с пропан-бутан и пропилен, пътуващ от Бургас към Русе, дерайлира при навлизане в гара Хитрино в 05.37 часа. Получава се теч от два вагона, който предизвиква пожар. Пожарът и ударната вълна, образувана при възпламеняването разрушават над 50 сгради, при което затрупват част от жителите на селото, а други получават различна степен на изгаряне. Следва евакуация на жителите от селото, докато 150 пожарникари се борят с пламъците. Вследствие на взрива в селото загиват 7 души, а 29 са ранени. Унищожени са десетки постройки и жилищни сгради. Машинистите на влака остават живи след инцидента.