Директорът на ДГ „Еделвайс” Недка Рашева подчерта, че Общината няма пряк ангажимент по отношение на прилагане на Наредбата за приобщаващо образование и решаването на този проблем, което е ангажимент на директорите на детските градини. „Всеки директор на детско заведение познава проблемите в градината си, потребностите на децата и може да прецени дали има нужда от сформирането на такъв екип.”, заяви тя.
Екипът в детската градина работи с деца на възраст от три до три години и шест месеца, където е задължителен ранният скрининг за установяване нивото на развитие. Специалистите работят и с деца, които имат потребност от допълнителна подкрепа.Това са децата с различни заболявания, за които не е достатъчно обучението в групата, с тях трябва да се работи допълнително. Екипът работи по индивидуален план за всяко едно дете, което е със специални образователни потребности. „Директорът трябва да прецени потребностите на детското заведение за сформирането на такъв екип. Ние преценихме, че имаме нужда от такъв екип, защото и в двете градини има достатъчно деца нуждаещи се от допълнителна подкрепа. Независимо от помощта, която градините получават от Ресурсния център за приобщаващо образование в Стара Загора, помощта не е достатъчна, тъй като специалистите там са малко, проблемите на децата са много, а се работи с тях веднъж седмично. Сформирането на екип на място дава възможност за ежедневна работа с тези деца, да се проследява отблизо развитието им и да се въздейства върху него”, каза Рашева.
Екипът работи по график и всеки ден различни специалисти посещават двете детски градини, като така ежедневно се работи с тези деца. „Резултатите са добри, това го установяват и родителите. Екипът специалисти работи и сродителите, дават им насоки. Получаваме непрекъснато и обратно информация за поведението на децата в къщи”, поясняват директорите на градини.
През учебната 2018/2019 година Детска градина „Здравец” започва с четири деца, които се нуждаят от подкрепа. След извършения ранен скрининг в момента има потвърждение за още три деца, които ще бъдат на допълнителна подкрепа. Толкова деца и в „Еделвайс” се нуждаят от допълнителна подкрепа. „Съумяхме да превърнем родителите в наши съотборници в тази трудна работа. Защото детето трудно може да разбере, че е различно. То се чувства като другите деца и иска да бъде като другите деца”, подчерта Митра Николова.
Директорите твърдят, че за вече почти една година не само е спечелено доверието на родителите. Една част от разиграваните игри с психолога в детската градина вече имат и своето приложение в домашни условия.
Екипът от специалисти в двете градини работи не само с деца със специални образователни потребности, но и с деца с проблеми в поведението. Работи се с децата от масовите групи и е много голяма ролята на специалистите за социализиране на децата, които са на допълнителна подкрепа и приемането им от другите деца.
„Финансирането на тази дейност не е проблем”, поясняват директорите. При заявена от тяхна страна работа с деца нуждаещи се от подкрепяща грижа, детските заведения получават допълнително финансиране, което е достатъчно да обезпечи работата на екип от специалисти.
„Мисля, че това което правим е добър опит и призовавам колегите, които имат деца нуждаещи се от допълнителна подкрепа да назначат необходимия екип от специалисти, които могат да работят и в две детски заведения”, отбеляза Рашева.
Славяна ГАЙДАРОВА