Казанлък. Общинският съвет на 47-то си редовно заседание прие изменения и допълнения в Наредба 31 за определяне размера на местните данъци на територията на община Казанлък, предаде кореспондент на Радио „Фокус”. Общинският съветник от ГЕРБ Галин Иванов поясни, че приетото решение е продължение на изменението на Закона за корпоративното подоходно облагане. Съгласно новия закон Общинският съвет на всяка една община е длъжен да вземе решение в срок до 31 януари и да определи ставки по повод на данъка на автомобилите. Законът определя минимални и максимални граници, като всяка Община сама определя ставката, която ще заложи в съответствие с този закон. „Най – общо, изменението в Закона представлява това, че се въвежда една нова екологична компонента при формирането на данъка на автомобилите, т.е.изчислението се прави на основание на имуществена компонента, която отчита мощността на автомобила и годината му на производство. Изчислението на данъка, което всяко едно лице трябва да заплати за 2019 година е много лесно, по една съвсем елементарна формула, която е мощността на колата в киловати по годината на производство на автомобила. Новото тук е, че се умножава по една екологична компонента, която отчита екологичната категория на автомобила, т.е. до колко той замърсява”, каза Иванов. Той поясни, че всеки гражданин може да си направи това изчисления и подчерта, че това, което е важно за гражданите на Казанлък е, че Общината продължава своята политика за запазване на възможно минимални местни данъци и такси: „Съгласно новия закон ние приехме имуществената и екологичната компоненти да бъдат на минимални ставки. Единствено ставката за най – замърсяващи автомобили или тези които са без екологична категория, или с екологична категория 1 и 2 е леко завишена. Но всички останали параметри са на минималните възможни граници. Най – общо, за най – старите и замърсяващи автомобили процентно ще се увеличи данъкът, като на по – новите той ще падне. Какъв ще бъде ефектът върху бюджета на Казанлък, ще видим в края на 2019 година.” Съгласно имуществената компонента автомобилите се разделят на няколко категории, в зависимост от тяхната възраст. Най – стари са тези, които са над 20 години, следва категория – 15 до 20 години, другата е от 10 до 15 години, от 5 до 10 и до 5 години. Екологичната компонента е в зависимост от замърсяването и от еврокатегорията на автомобила. Най – замърсяващи са без такава категория или евро 1 и евро 2, където коефициентът е по – висок. При най – новите автомобили с категория над евро 4, евро 5 и евро 6 и т.н. ще има намаляване на този данък. Общинският съветник от ГЕРБ Стефан Драганов обърна внимание на това, че в световен мащаб се предприемат мерки, в това число отправени към автомобилостроителните фирми, да намалят емисиите на вредни газове и това да допринесе до опазване на околната среда. „В отговор на европейската политика за намаляване на вредните газове законодателят у нас направи много с изискванията за катализатори, с облекченията в данъците за катализатори, но се оказа, че това не обхваща всички автомобили и не благоприятства идеята да се закупуват нови автомобили. Всички автомобили, които са след евро 3 в момента до евро 6 отговарят на всички екологични норми и ние сме длъжни да ги спазваме. Законодателят направи промени в данъците, с което да насърчава гражданите на България също да допринесат за тези екологични процеси. Всеки един от нас трябва да реши какъв данък ще заплаща за своя автомобил. Дали не е по – добре да се ориентираме към по – нови и най – нови автомобили, т.е. да влизаме в екологичните изисквания на евро 3 и 4, където данъците спадат за тези автомобили”, това каза Драганов и поясни, че застаряващият автопарк в България влияе не само на екологичните процеси, но и с техническото си състояние автомобилите оказват влияние върху пътния травматизъм: „Дошло е време, когато трябва да се мисли по – мащабно за безопасността на движение. Приветствам решението на Правителството, в което се формират тези рамки на данъците в различните години и евросертификати и мисля, че трябва да свикнем с мисълта, че трябва да закупуваме по – нови автомобили, с което всеки от нас да допринесе за чистотата на въздуха и околната среда. „ Славяна ГАЙДАРОВА