Банско. Веляновата къща в Банско е строена към края на 18 век от заможна банска фамилия. Това каза за Радио „Фокус“-Пирин Светла Барякова, директор на Музеен комплекс-Банско. Тя уточни, че в началото на 19 век собствениците й напускат Банско и къщата става собственост на Общината. По думите й това е един от символите на град Банско. „Тя представя банския бит и дом от края на 18 и началото на 19 век, но е уникална със своите стенописи и като такава няма аналог в Югозападна България и в бившите територии на Югозападна България, между другото. Нейните стенописи много отдавна са зачетени от учените и ценителите на изкуството и затова тя е обявена за недвижима културна ценност с национално значение“, посочи Барякова. Тя подчерта, че Веляновата къща е традиционно посещаван туристически обект, тъй като съществува като такъв още от 1977 година. Директорът на Музеен комплекс-Банско добави, че къщата е част от 100-те национални туристически обекта, позната е и на туроператорите и представлява невероятен интерес не само за българите, но и сред чуждестранните групи, които са многобройни в Банско, особено в топлата част на годината.
Барякова отбеляза, че Веляновата къща е единствената възрожденска къща в България, в която е осигурена достъпна среда за хора с увреждания. Тя уточни, че посредством европейския проект „Банско – кръстопът на цивилизациите“, къщата е обновена, стенописите са реставрирани и блестят с красотата и колорита, с който ги е виждал в сърцето си техният автор, а хората с увреждания вече могат да достигнат и до втория етаж и да се насладят на изкуството на българите. По думите й във Веляновата къща се усеща любовта между художника Велян Огнев и неговата любима София, която е сестра на Неофит Рилски. „Когато банскалии строят своята църква „Света Тройца“, банските чорбаджии канят тук Велян Огнев, който е вече известен за времето си художник и декоратор, представител на Дебърската школа, да работи по иконстаса на новопостроената църква. Когато идва в Банско и докато работи по иконостаса, легендата разказва, че Велян Огнев се влюбва в сестрата на известния българския педагог, автор на първата граматика на българския език – Неофит Рилски. Тя се е казвала София. Велян Огнев създава семейство с нея и решава да остане в Банско. Общината, като част от това, което е трябвало да му плати за работата в църквата, му предлага къщата“, посочи Светла Барякова. Тя отбеляза, че когато се настанява в къщата, Велян Огнев, бидейки творец по сърце, украсява дома си според своите естетически изисквания – със стенописи, с резбовани тавани, с невероятни изящни колони на чардака, и специално за своята любима София, прави една стая, в която синият цвят е преобладаващ в стенописите и в която има изрисувани изгледи от Истанбул, Венеция и т. н. Директорът на Музейния комплекс в Банско допълни, че според специалистите в едно изображение на Наполеонов войник с кон Велян Огнев е поставил именно своя образ.
Натали СТЕФАНОВА