Барякова отбеляза, че Веляновата къща е единствената възрожденска къща в България, в която е осигурена достъпна среда за хора с увреждания. Тя уточни, че посредством европейския проект „Банско – кръстопът на цивилизациите“, къщата е обновена, стенописите са реставрирани и блестят с красотата и колорита, с който ги е виждал в сърцето си техният автор, а хората с увреждания вече могат да достигнат и до втория етаж и да се насладят на изкуството на българите. По думите й във Веляновата къща се усеща любовта между художника Велян Огнев и неговата любима София, която е сестра на Неофит Рилски. „Когато банскалии строят своята църква „Света Тройца“, банските чорбаджии канят тук Велян Огнев, който е вече известен за времето си художник и декоратор, представител на Дебърската школа, да работи по иконстаса на новопостроената църква. Когато идва в Банско и докато работи по иконостаса, легендата разказва, че Велян Огнев се влюбва в сестрата на известния българския педагог, автор на първата граматика на българския език – Неофит Рилски. Тя се е казвала София. Велян Огнев създава семейство с нея и решава да остане в Банско. Общината, като част от това, което е трябвало да му плати за работата в църквата, му предлага къщата“, посочи Светла Барякова. Тя отбеляза, че когато се настанява в къщата, Велян Огнев, бидейки творец по сърце, украсява дома си според своите естетически изисквания – със стенописи, с резбовани тавани, с невероятни изящни колони на чардака, и специално за своята любима София, прави една стая, в която синият цвят е преобладаващ в стенописите и в която има изрисувани изгледи от Истанбул, Венеция и т. н. Директорът на Музейния комплекс в Банско допълни, че според специалистите в едно изображение на Наполеонов войник с кон Велян Огнев е поставил именно своя образ.
Натали СТЕФАНОВА