Пловдив. Най-често нарушенията, констатирани при проверките по повод коледно-новогодишните празници, са в липсата на периода на намаленията. Това каза за Радио „Фокус“ - Пловдив Таня Димитрова, директор на Комисията за защита на потребителите в Пловдив. „Търговецът не е обявил периода на намалението и съответно не е вярно изчислен процентът на намалението. Констатираме и липса на посочена стара цена или не е посочена групата от стоки, за които важи намалението. Често срещано е, когато в съобщението за намалението е изписано до 70% намаление, като в хода на нашите проверки установяваме, че само една или две бройки от обявените в намаление стоки са на такава стойност, а останалите са на 20 - 30%. Когато констатираме такова нарушение, ние докладваме за съмнение за нелоялни практики от страна на търговците“, каза още Димитрова. Тя посочи няколко съвета за потребителите, когато пазаруват по време на намаления. „Те трябва да сравняват цените при различни търговци, защото в условията на пазарна икономика търсенето определя предлагането. Също така трябва да следят динамиката на цените на търговеца, от който са си харесали стоката, за да видят как се движи тя във времето. Така няма да станат жертва на един от триковете по време на намаленията-рязко да се повиши цената преди кампанията и после да се обяви по-висок процент намаление, което е нереално. Трябва да са наясно предварително с всички условия, които трябва да изпълнят, за да се възползват от обявените отстъпки от страна на търговците, ако трябва да се пазарува над определена сума и др. Да не се съгласяват да ограничават правата им само защото пазаруват от намаление, независимо от това, че кампанията им дава възможност да купят нещо на по-изгодна цена. Например, ако стоката е дефектна, те имат право на рекламация без значение, че стоката се продава в период на намаление. Потребителите запазват правото си да върнат стоката в 14-дневен срок , който важи, ако стоката е закупен през интернет“, каза още Димитрова. По думите ѝ през годините гражданите са станали по-активни по отношение на подаването на сигнали за нарушения от страна на нелоялни търговци. В същото време се констатира намаление на нарушенията от страна на търговците. „Пазарът се успокоява, което го отдаваме на нашата работа като контролен орган“, каза още Димитрова.
Мария РУСЕВА