Тя уточни, че преди това стопанката обикновено по Коледа е повила дървото със слама от коледната софра, сложила е в корените му пепел от бъднивечерския огън и това е третият етап, който цели да се предизвика богата родитба за дръвчетата в Родопите. Марева обясни, че в планината няма лозя, но подобно по смисъл и съдържание е обредното засичане на плодните дръвчета – ябълки, череши, сливи, дюли, които в Родопите имат нужда от грижа на 1 февруари. Тя отбеляза, че в наши дни обичаят не се изпълнява, но е интересна практика от миналото в планината. „На Трифоновден в равнинните части на страната има зарязване, а тук има засичане – сцепване на кората на дървото, с което се предизвиква кръговрат на живителните сокове. Това се прави напролет, когато в дървото започват процеси за реновиране“, каза още директорът на Музея в Смолян.
Нели ГЕРГЬОВСКА