Адис Абеба. Авиационните власти започнаха да разследват как нов самолет на „Боинг“ с опитен пилот се разби минути след излитане от Адис Абеба, убивайки всичките 157 души на борда, съобщава британският в. The Guardian.
Унищожаването на полета на „Етиопски авиолинии“ ЕТ 302, който беше на път за Найроби, е второто бедствие, свързано с „Боинг“ 737 Max 8, нов модел, преживял подобна авария в Индонезия през октомври.
Най-голям брой жертви са били кенийците. Най-малко седем британци бяха на полета, който напусна летище Боле в 8.38 часа местно време.
Сред загиналите са най-малко 19 души, свързани с Организацията на обединените нации, според началника на миграционната агенция към ООН. Много от тях бяха делегати към Асамблеята на ООН за околната среда, която започва в Найроби в понеделник. Осемнадесет канадци също загинаха.
Пилотът заяви, че изпитва технически проблеми и поиска да се върне на летището. Контролната кула загуби контакт с самолета в 8.44 часа. По-късно останките са открити близо до град Бишофту, на 62 км. югоизточно от столицата на Етиопия.
Уебсайтът за проследяване на полетите Flightradar24 е написал, че самолетът има нестабилна вертикална скорост след излитане.
Причината за инцидента все още не е известна. Главният изпълнителен директор на „Етиопски авиолинии“ Теуолде Гебремариам каза, че рутинната поддръжка не е разкрила никакви проблеми със самолета, а капитанът е летял повече от 8000 часа с „отлично летателно досие“. Авиокомпанията получи доставка на самолета през ноември.
„Както казах, това е съвсем нов самолет без технически забележки, управляван от старши пилот и няма причина, която можем да определим по това време“, каза той пред репортери.
Бяха повдигнати въпроси за безопасността на „Боинг“ 737 Max 8, който е в експлоатация от 2016 г. Същият модел е участвал в катастрофата на Lion Air, където един самолет потъна в Яванско море след излитането миналата година, убивайки 189 хора.
Повече от 300 от тези самолети работят с различни авиокомпании. Етиопските имат още шест. На въпрос дали ще бъдат приземени, Гебремариам каза не, защото „не знаем причината за инцидента“.
Самолетът включваше пътници от повече от 30 националности. Според авиокомпанията Кения имаше 32, Канада 18, Етиопия девет, Италия, Китай и САЩ осем, Великобритания и Франция по седем, Египет шест, Холандия пет, Индия Словакия - четири, Швеция и Русия - по три, а други - по една или две.
Себастиано Туса, известен италиански археолог, е сред загиналите, съобщи италианското правителство. Той е летял за Кения за проект с ЮНЕСКО.
Словашкият депутат Антон Хрнко пише във Facebook, че съпругата му, синът и дъщеря му са били убити по време на катастрофата. „С дълбока тъга обявявам, че скъпата ми съпруга, Бланка, синът ми Мартин и дъщеря ми Михаела, загинаха при въздушната катастрофа в Адис Абеба тази сутрин“.
Кенийските власти предлагат подкрепа на семейства и приятели, чакащи на летище Найроби. Транспортният министър Джеймс Махариа каза, че те ще бъдат транспортирани до център за спешни случаи в близкия хотел.
Съгласно международните правила, отговорността за воденето на разследването на катастрофата се носи от Етиопия, но Националният съвет по безопасност на транспорта (NTSB) също ще участва, защото самолетът е проектиран и построен в САЩ.
Държавната „Етиопски авиолинии“ е един от най-големите превозвачи в Африка по размер на флота. Оттам заявиха, че се очаква да превози 10,6 милиона пътници миналата година. Последната му голяма катастрофа беше през януари 2010 г., когато полет от Бейрут падна малко след излитането.
Авиокомпанията е по средата на разширяването си, като целта е да удвои флота си до 120 и да стане най-голямата авиокомпания в Африка до 2025 г. През последното десетилетие броят на пътниците е утроен. Наскоро беше открит нов терминал в Боле, което утрои размера на летището.

Первод и реклама: Калоян Пенков