Будапеща. Капитанът на речния круизен кораб, причинил корабния сблъсък в Будапеща миналата седмица, преди това е участвал в сблъсък на кораби в Холандия през април, съобщи прокуратурата в Унгария, цитирана от американския вестник The New York Times.
64-годишният украински капитан, идентифициран от полицията само като Юрий Ц., е служил като първи помощник-капитан на кораба в Холандия и е разпитан като заподозрян“, заяви по телефона Ференц Раб, говорител на прокуратурата на Будапеща.
Корабът, на който е служил украинския капитан, „Викинг Идун“, се е сблъскал с петролен танкер близо до пристанището Тернойцен на холандското крайбрежие, като са нанесени повреди и по двата плавателни съда и леки наранявания на членове на екипажа. Компанията- оператор, със седалище в Швейцария, потвърди в имейл, че капитанът е бил на споменатия кораб по време на инцидента в Холандия.
Същата компания е мениджър и на по-големия кораб, участвал в катастрофата в Будапеща миналия месец.
Капитанът е бил задържан, след като корабът му, 135-метровия „Викинг Сигин“, причини инцидент с фатален край, като удари, преобърна и потопи по-малък развлекателен кораб. Деветнадесет души бяха убити, а властите издирват още девет - осем пътници и член на екипажа , чиито тела все още не са открити от унгарските и южнокорейските спасители.
Инцидентът е един от най-смъртоносните, включващи южнокорейци след фериботната катастрофа в Сеул през 2014 г. Южна Корея изпрати свой спасителен екип, който да подпомогне претърсването, включително членовете на южнокорейската военноморска и брегова охрана.
Според Раб прокуратурата е установила, че капитанът е изтрил от данни от телефона си в периода между сблъсъка в Будапеща и конфискацията на телефона от страна на властите. Това е мотив на прокурорите да искат задържането му.
Телата са открити до над 100 километра южно от унгарската столица Будапеща, отнесени от бързо движещите се води на река Дунав. Властите претърсват цялата дължина на унгарската част на реката южно от града. Водолазите работят в трудни условия, с нулева видимост и изправени пред опасността да бъдат пометени от високите речни води. Петнайсет плавателни съда вземат участие в акциите.
Плаващ кран, който преди е бил използван за изграждане на мостове по река Дунав и за премахване на останки от речното корито е в готовност да извади потъналия кораб от коритото на река Дунав. Но увеличаването на нивата на водата, прогнозирано за следващите дни, може да забави изваждането.
Длъжностни лица от унгарската агенция за водни пътища съобщиха в петък, че Словакия, северната съседка на страната, е готова временно да управлява нивата на река Дунав, за да ускори оттеглянето на реката и да помогне на спасителите.
В изявлението, изпратено по имейл швейцарската компания-мениджър на двата кораба заяви, че и двете разследвания - за катастрофите в Будапеща и Холандия - продължават.

Превод и редакция: Юлиян Марков