София. Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) започва разговори с превозвачите за размера на таксите, които ще се начисляват за използване на републиканската пътна мрежа с въвеждането на тол системата за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона от 16 август 2019 г. Тарифите са изработени от експерти на Световната банка, която е консултант на Агенция „Пътна инфраструктура“. Изискването на МРРБ беше да се предложат цени, по-ниски от средноевропейските, които обаче да отчитат географското ни положение. Приходите от тол таксите ще осигурят допълнителен ресурс за ремонт и изграждане на пътища. При изработването на тарифите МРРБ се водеше и от политиката цените да са такива, че да не доведат до поскъпване на основните продукти от потребителската кошница. МРРБ ще предложи за най-масовият тежкотоварен транспорт между 3.5 тона и 12 тона таксата да е около 10 ст. За по-тежките автомобили таксите ще са по-високи. На този етап предложението е да се таксуват около 50% от републиканската пътна мрежа, т.е. около 10 000 км. Останалите 10 000 км и 20 000 км общинска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили над 3.5 т след въвеждането на тол-а.
На брифинг министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова обясни, че основният принцип на тол таксите ще е - който руши и замърсява повече, да плаща повече. Тя уточни, че цените за автомобилите от 3,5 т. до 12 т., заложени в предложението на Световната банка, са най-ниските в Европа. Цените на тол таксите за автомобилите над 12 тона са средни, а за автобусите тарифата също е една от най-ниските. „Общите приходи, които са заложени да бъдат събрани, са в същия размер, който държавата получава като средства от винетки от тези превозвачи. Т.е. държавата ще събира същия размер от тези превозвачи като обща сума, но в самия бранш тежестите ще бъдат преразпределени – тези, които пътуват повече, ще заплащат повече“, заяви Аврамова. Тя обясни, че тол системата е тежка и трудна, но безкрайно необходима реформа, защото близо 70% от българите смятат, че е по-справедливо тежкотоварните автомобили да заплащат повече за пътуването по републиканската пътна. Аврамова посочи, че се очаква да се появят множество спекулации по отношение повишаване цените на хранителните продукти и билетите за автобусния транспорт, затова Световната банка е изготвила сравнителни таблици. Като пример тя даде Германия, където при въвеждането на тол системата също е имало спекулации за увеличение на цените на продуктите със 7-8%, след което се оказва, че реалното увеличение е с 0,15%. „България ще бъде с една от най-евтините като издръжка тол система - около 15% от общите приходи ще отиват за издръжка“, заяви Аврамова. Според Световната банка 1,160 млрд. лв. ще бъдат приходите от тол такси за година.
Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков посочи, че разговорите с превозвачите започват от 1 април и ще продължат колкото е нужно, за да се намери най-добрият вариант до 16 август, когато тол системата трябва да влезе в сила. „Реверансът, който правим с това предложение за цени, е към онези автомобили, които возят на къси разстояния – вътрешните превози. При автобусите и камионите от 3,5 т. и 12 т. цените ще са най-ниски в ЕС точно за да направим реверанс към българския бизнес“, заяви Нанков. „Ние няма да се превърнем в убийците на транспортния бранш. На превозвачите много им се струпа – пакета „Макрон“ и т.н., затова проявяваме разбиране към тях, но това, което сме започнали като политика, ще успеем да го довършим“, каза още Нанков.
Цветилена СИМЕОНОВА