София. Министърът на туризма Николина Ангелкова даде интервю пред македонския телевизионен „Канал 5“, в което говори за подписания през миналата година Договор за добросъседство със западните ни съседи, позитивните ефекти върху българския туристически сектор от членството в Европейския съюз и настоящето и бъдещето на сътрудничеството между България и Македония в тази сфера.

Водещ: Министър Ангелкова, добър ден, благодаря ви, че приехте поканата на „Канал 5“ за това интервю. България вече от доста години е членка на Европейския съюз, може ли да се направи някакво сравнение за инвестициите в туризма между периода, когато България не беше страна-членка и този след това.

Министър Николина Ангелкова: Всъщност, членството на България в Европейския съюз допринесе изключително много за развитието на сектор туризъм, не само по отношение на това интересът към страната като туристическа дестинация да бъде повишен, но и се създадоха редица благоприятни условия за увеличаването на инвестициите в сектора, с изграждането на нови хотели, ресторанти, комплекси. Както по курортите по Черноморието, така и по зимните ни курорти. Но това, което мога да направя като сравнение в цифри и което смятам за важно, е че през 2014 година, когато беше формиран вторият кабинет на премиера Борисов, именно той и нашата партия, осъзнахме необходимостта от това, че за туризма, като национален приоритет и една от движещите сили на икономиката на страната, е необходимо да има самостоятелно министерство. Всъщност именно тогава, през ноември 2014, бе създадено Министерството на туризма.

Това, че вървим в правилната посока, го доказват самите факти.Откакто то е създадено, имаме 31% ръст на международните туристи, в сравнение с преди това и 38% ръст на приходите от международен туризъм. В цифри, за първите 10 месеца на тази година имаме над 8 400 000 чуждестранни туристи, което е ръст с около 6% в сравнение със същия период на миналата година. Три поредни години бележим много големи растежи. Само за деветте месеца на тази година приходите от международен туризъм са над три милиарда и 200 милиона евро, отново ръст с около 9% в сравнение с предходната година.
До края на 2018-а очакваме над 9 милиона чуждестранни туристи да посетят страната. И, разбира се, това, което сме си поставили като цел за следващата година е да успеем да постигнем по-голяма цифра. 10 милиона ще бъде прекрасно и работим в тази посока.
Разбира се, всички тези добри предпоставки, които създадохме за развитието на туризма, доведоха и до това големи международни хотелски вериги, като „Мериот“, „Риджънси Хаят“... да стартират свои обекти тук. Догодина „Риджънси Хаят“ отваря врати в София... „Мериот интърнешънъл" през 2020 година... Водим разговори с редица известни брандове да стъпят и на българското Черноморие и по зимните ни курорти. Преди няколко месеца „Интерконтинентъл“ отвори врати и всичко това е вследствие на изключително добрите инвестиционни условия и макро и микро климата, които са създадени в страната и най-вече сигурността, която се гарантира благодарение на доброто политическо управление на нашето правителство.

Правили ли сте анализи, защо толкова малко македонски граждани почиват в България? Какво трябва да се направи и промени?

Всъщност, общо, над 530 хиляди македонски туристи са посетили България през миналата година, което е ръст от над 3,6-4%. За първите 10 месеца на тази година имаме над 426 хиляди македонски туристи, отново ръст с около 2,6%. От тази цифра, около 188 хиляди македонски туристи посещават зимните ни курорти, а останалите посещават вътрешността на страната и Черноморието. Така че, при всички положения, ние ще продължим в посока да популяризираме максимално нашите черноморски курорти пред македонските туристи.
Тази година стартирахме специална интегрирана комуникационна кампания за македонския пазар, която ще приключи през април. Разбира се, смятаме да продължим по същия начин, защото Македония е в топ 10 на нашите пазари и заема шесто място, като страна, от която посрещаме най-много туристи.

Говорихме за македонските граждани, но сега да кажем няколко думи за българските, които традиционно почиват в Охрид, но посещенията не са много. Какво трябва да се направи, за да се увеличи тази бройка?

Да, правим анализи. Имаме много добри взаимоотношения с вашия министър на икономиката, който отговаря и за туризма. Проведохме няколко срещи. От една страна, говорим за осъществяване на съвместни регионални инициативи... да поканим наши и ваши кметове, както и представители на бранша, за да можем да създаваме и общи туристически продукти за далечни пазари. Също така обмисляме организирането на различни журналистически опознавателни турове в България и Македония, отново, за да покажем потенциала, който имат двете страни за развитие на туризма. Особено в България, освен рекламата, която правим за летните ни курорти и изобщо за летния и зимния туризъм, в изключително голям фокус е културно-историческият туризъм, бално и спа туризма, вино и кулинария... Създадохме дестинации в тази посока, така че фокусирано да рекламираме целогодишния интерес към страната. Надяваме се с тези интензивни контакти, които имаме между двете приятелски страни, да успеем допълнително да засилим интереса към страната, не преобладаващо само за зимните ни курорти, но и за летния туризъм и, изобщо, целогодишно, каквато е нашата цел.

Наскоро Македония и България подписаха Договор за добросъседство между двете страни. По какъв начин този Договор може да повлияе за подобряването и на сътрудничеството в туризма между държавите?

Със сигурност това е изключително важна стъпка и наистина, благодарение на усилията, които премиерът Борисов и кабинета, както и министър-председателят Заев и неговия кабинет положиха, се стигна до това толкова важно събитие – подписването на Договора за добросъседство. Смятам, че той ще подпомогне допълнително усилията, които ние вече полагаме, както вече казах, с моя колега. Това което сме коментирали е създаването на общ Балкански маршрут за далечни пазари.
България, по време на нашето председателство на Европейския съюз в началото на тази година, инициира създаването на общ Балкански маршрут, за да се популяризираме като регион за туризъм за далечни пазари, като Китай, Индия, Близкия Изток, Южна Корея, Япония и САЩ. Смятам, че това е верният път и в тази посока работим много тясно с моя колега, за да можем да определим кои са обектите, които ще влязат за реклама в този общ Балкански маршрут. Съответно, да поканим след това туроператори и хотелиери, които да се ангажират да включат в своите туристически пакети и туристическите си услуги тези продукти, които ние ще рекламираме на национално ниво. През следващата година ни предстои експертна среща по тази тема и се надявам наистина да доведем нещата до край, защото смятам, че по този начин ние можем да насочим интереса към Балканите и към нашите две страни, като туристическа дестинация в много по-голяма степен и да бъде много по-ефективно и резултатно.

Иван Христов