По думите му лакът се състои от няколко слоя, които се поставяли върху дървото още в самото начало на изработването му. „При най-старите инструменти можем да разпознаем този грунд не само по покритието на цигулката, а и по нейната вътрешност. Тайната се състои в това, че съставките на този грунд и досега не са изяснени и те по принцип не могат да бъдат изяснени, защото това са едни смоли, част от тях се изпаряват и практически вече по никакъв начин не е възможно да се разбере каква точно смес съдържа този грунд. Всъщност последствията от нанасянето на този грунд е, че дървото престава да бъде дърво, то се консервира и се превръща в нещо подобно на стъкло. Затова и състоянието на някои най-стари инструменти е много по-добро, отколкото на други инструменти, изработени в много по-късен период“, съобщи проф. Федчук. Той допълни, че в изработването на тези ценни инструменти има и българска следа. „Що се отнася до самия дървесен материал, който са използвали старите италиански лютиери, горната част на тези струнни инструменти винаги се е правила от така наречената балканска елха или български смърч“, посочи цигуларят. Звукът на цигулката „Гуарнери“ ще бъде чут на Варненската сцена на 5 април, когато Роман Федчук ще участва в симфоничен концерт, заедно с Варненската филхармония, под диригентството на Станислав Ушев.
Бояна АТАНАСОВА