По време на срещата бяха разгледани въпроси, касаещи прилагането на Наредбата за приобщаващото образование. Представен бе и новият алгоритъм на взаимодействие между Агенцията за социално подпомагане и Министерство на образованието и науката.
Благовеста Борчева поясни, че приобщаващото образование е новата философия на Закона за предучилищното и училищно образование. Тя поставя детето в центъра и училището като център на общността. „Говорим не само за това, че детето може да се нагласи към училищната среда, а напротив, средата трябва да бъде такава, че да поеме индивидуалностите на всички деца, които се обучават в българското училище. Това на практика е приобщаващо образование”, посочи тя. Борчева подчерта, че на децата се помага по различни начини – с екипи от психолози, логопеди и ресурсни учители, с обща подкрепа, с различни стипендии за изявени и даровити деца и с още много различни програми, които Министерство на образованието и науката финансира всяка година.
По отношение на това, дали българското училище и обществото са готови да осмислят философията за приобщаващо образование, Благовеста Борчева подчерта, че най-трудно се работи с нагласите на хората, те се променят най-бавно и са най-устойчиви във времето. Но по отношение на педагогическите специалисти Министерството предвижда по Националната програма „Квалификация”, ежегодни курсове, които да запълнят дефицитите в образованието на педагогическите специалисти. От няколко години в учебните планове на университетите са залегнали специални часове за работа с деца със специални образователни потребности. В предишните години випуските, които са излизали, по-скоро, не са били подготвени за тези промени. „В момента има много големи възможности - чрез квалификационни курсове, има сайт, на който може всеки директор на градина или училище, съобразно изискванията на неговите педагогически кадри, да се обърне към обучителни фирми, които предлагат различни обучения. Всички тези програми се одобряват от Министерство на образованието и се качват в специален регистър. Има много различни начини да се повиши квалификацията на педагогическите специалисти. Въпрос на желание е от страна на директора и ако той е един добър мениджър, и установи къде са пропуските, би могъл да повиши квалификацията на своите учители”, каза Борчева.
По време на срещата в Казанлък бе представен и Алгоритъмът за взаимодействие между Агенцията за социално подпомагане и Министерството на образованието и науката, който според специалистите в Министерството на образованието, по някакъв начин трябва да улесни работата с отделите „Закрила на детето” и институциите в системата на училищното и предуцилищното образование. В момента алгоритъмът е на ниво съгласуване в Министерство на труда и социалната политика и при министър Красимир Вълчев. Вероятно до две седмици алгоритъмът ще бъде одобрен от двамата министри и ще бъде разпространен и в двете системи – не само в образователната, но и в системата за социално подпомагане. Алгоритъмът има за цел да разясни на работещите в двете системи какви са задълженията и функциите на системите, да запознае отделите „Закрила на детето” колко те са нужни и колко често в закона за предучилищното и училищното образование има текстове, които отправят послания те да бъдат участници в екипите за личностно развитие и в цялостния процес на приобщаване на децата. „Това е насочено към работещите в двете системи, така че те да започнат да разговарят на един език, да разбират своите действия и да си сътрудничат напълно”, каза Благовеста Борчева.
Славяна ГАЙДАРОВА